لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

سومين روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات؛ فلاحيان و غرضی کانديدا شدند


از راست: روح‌الله احمدزاده کرمانی، محمد غرضی، محمدباقر خرازی و علی فلاحیان
از راست: روح‌الله احمدزاده کرمانی، محمد غرضی، محمدباقر خرازی و علی فلاحیان
ثبت‌نام نامزدهای انتخابات يازدهم رياست جمهوری در ايران وارد سومين روز خود شد و در اين روز، علی فلاحيان و محمد غرضی، وزيران پيشين اطلاعات و پست و تلگراف و تلفن در دولت هاشمی رفسنجانی و محمدباقر خرازی، دبيرکل حزب‌الله ايران نام نويسی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای فلاحيان روز پنجشنبه، ۱۹ ارديبهشت، با حضور در وزارت کشور برای انتخابات رياست جمهوری ثبت‌نام کرد. وی که متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد است به مدت هشت سال در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، پست وزارت اطلاعات را در دست داشت.

دوران وزرات وی يکی از پر انتقادترين دوره‌های تاريخ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. آقای فلاحيان متهم است که بسياری از منتقدان و ناراضيان سياسی ايران در خارج از کشور به دستور وی به قتل رسيده‌اند.

آقای فلاحيان همچنين به اتهام مشارکت در انفجار مرکز يهوديان آرژانتين، آميا، در فهرست افراد تحت تعقيب پليس بين الملل قرار دارد. وی در حال حاضر عضو مجلس خبرگان است که وظيفه آن نظارت بر عملکرد و تعيين جانشين برای رهبر جمهور اسلامی ايران است.

علی فلاحيان پيشتر اعلام کرده بود که در صورت وارد شدن به صحنه انتخابات، «مبارزه با گرانی و ايجاد اشتغال» را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

ديگر نامزد روز سوم ثبت نام برای انتخابات رياست جمهوری، محمدباقر خرازی، دبيرکل گروه حزب‌الله ايران است که در سال‌های اخير ديدگاه‌های جنجال برانگيزی درباره الحاق دوباره سرزمين‌های جدا شده از ايران بيان کرده است. وی روز پنجشنبه بار ديگر گفته است: «مرزهای ميهن ما فرهنگ الهی است که از چين شروع می‌شود و تا آفريقا ادامه دارد و اين همان پارس بزرگ جنوبی است».

وی برادر صادق خرازی، سفير پيشين ايران در سازمان ملل و پاريس و برادر زاده کمال خرازی، وزير پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ايران است.

ثبت نام نامزدهای انتخابات يازدهم قرار است تا پایان وقت اداری روز شنبه، ۲۱ ارديبهشت، ادامه يابد و پس از آن شورای نگهبان پنج روز فرصت دارد تا درباره صلاحيت کانديداها بر اساس معيارهای جمهوری اسلامی اعلام نظر کند.

يکی ديگر از افراد شناخته شده که در روز سوم ثبت‌نام کرده است، محمد غرضی، وزير پست و تلگراف و تلفن در دولت هاشمی رفسنجانی بود. به گزارش خبرگزاری مهر، وی روز پنجشنبه گفت که شعار انتخاباتی‌اش، تشکيل «دولت ضد تورم» است.

وی افزوده است: «بزرگترين مسئله ما امروز تورم است، ظرف ۳۲ سال اخير ۵۰۰ بار قيمت ارز تغيير کرده و از ۷۰ تومان به سه هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است و تحليل اجتماعی اين قضيه اين است که دولت ها دست‌شان در جيب فقرا بوده و اموال به نفع اغنيا مصادره شده است.»

گزارش ها حاکی است که يک مقام پیشین دولت محمود احمدی نژاد نيز برای انتخابات رياست جمهوری ثبت‌نام کرده است. آن‌گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، روح الله احمدزاده کرمانی، رييس سابق سازمان ميراث ‏فرهنگی و گردشگری کانديدای رسمی يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری شده است.

وی که متولد سال ۱۳۵۷ است گفته که «بوی انحراف نمی‌دهم» و «بدنه و هرم اجرايی کشورمان در حال پير شدن است، بنابراين اگر توفيق داشته باشم در خدمت ملت باشم حداقل ۳۰ درصد بدنه اجرايی کشور را به جوانان اختصاص می‌دهم که متولدين سال های ۵۷ تا ۶۷ هستند».

اطرافيان محمود احمدی نژاد از سوی اصولگرايان منتقد دولت متهم به تشکيل «جريان انحرافی» شده‌اند و مقام‌های ايران گفته‌اند که افراد اين جريان برای حضور در انتخابات تاييد صلاحيت نخواهند شد. در ماه های اخير از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان کانديدای اصلی محمود احمدی نژاد در انتخابات پیش رو نام برده می‌شود.

آقای احمدزاده کرمانی اعضای کابينه خود را نيز معرفی کرده است: علی اکبر صالحی به عنوان معاون اول، ثمره هاشمی وزير کشور، علی نيکزاد معاون اجرايی رييس جمهوری، سرتیپ پاسدار اسدی وزير دفاع، سعيد جليلی وزير امور خارجه، فتاح وزير نفت، حجت الاسلام طائب وزير اطلاعات، سعيد قاسمی وزير نيرو، دکتر شجاع وزير بهداشت، دکتر هادی همايون وزير فرهنگ، دکتر زاهدی وفا وزير اقتصاد، فروزانمهر وزير کار و نسرين سلطان خواه به عنوان رييس سازمان محيط زيست.
XS
SM
MD
LG