لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

دختر آیت‌الله خمینی: امام می‌گفت هاشمی برای رهبری صلاحیت دارد


زهرا مصطفوی، دختر آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در واکنش به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان، در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی یادآور شد که از نگاه آیت‌الله خمینی، هاشمی رفسنجانی نیز برای رهبری شایسته بوده، و دخالت آیت‌الله خامنه‌ای برای تأیید صلاحیت او ضروری است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، زهرا مصطفوی در این نامه رد صلاحیت آقای هاشمی را «فاصله انداختن بین دو یار امام و بی‌توجهی به شوق و اقبال مردم به نظام و انتخابات» ارزیابی کرده و از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته است تا با دخالت در این موضوع جلو «دیکتاتوری» را بگیرد.
اکبر هاشمی رفسنجانی از نزدیک‌ترین یاران آیت‌الله خمینی پیش و پس از دوران شکل‌دهی و اسقرار جمهوری اسلامی بود و در طول دهه‌های گذشته همواره یکی از چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی به حساب آمده است.

او پس از ۱۰ سال ریاست مجلس، و متعاقب آن دو دوره ریاست جمهوری بین سال‌های ۶۸ تا ۷۶، از آن پس به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر سیاست‌گذاری‌های کلان نظام در حوزه‌های مختلف نظارت کرده است.
با این حال تازه‌ترین اعلام حضور آقای رفسنجانی در عرصه سیاسی، یعنی نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چندان به مذاق حامیان آیت‌الله خامنه‌ای خوش نیامد و در نهایت، شورای نگهبان، سه‌شنبه‌شب، ۳۱ اردیبهشت، اعلام کرد که صلاحیت او برای انتخابات «احراز» نشده است.
فرزند آیت‌الله خمینی در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای، این اقدام شورای نگهبان را نکوهش کرده و یادآور شده که گرچه آقای هاشمی همچون دیگر مردم، «همان فرد دیروزی» نیست، جدا شدن آیت‌الله خامنه‌ای از هاشمی رفسنجانی «بزرگ‌ترین لطمه به نظام و انقلاب» است، چرا که آیت‌الله خمینی همیشه معتقد بوده، «این دو وقتی با هم باشند، خوبند».
خانم مصطفوی در این نامه اشاره کرده که زمانی که آیت‌الله خمینی از آقای خامنه‌ای به عنوان فردی که برای رهبری شایستگی دارد، نام برد، بلافاصله به نام اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان کسی که چنین صلاحیتی را دارد، هم اشاره کرد، اما انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری باعث شد که هیچ وقت به این موضوع اشاره نشود.
وی از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است که با دخالت «در این امر مهم» اجازه ندهد «یک حرکت همه تلاش‌ها را خراب کند» و نشان دهد که چرا به گفته آیت‌الله خمینی «ولایت فقیه برای آن است که نگذارد هر کس هر کاری دلش می‌خواهد بکند و ولایت فقیه می‌خواهد جلوی دیکتاتوری را بگیرد».
فرزند آیت‌الله خمینی از «جلوگیری از دیکتاتوری» به عنوان «فلسفه وجودی ولایت مطلقه فقیه» یاد کرده و دخالت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع رد صلاحیت آقای هاشمی را «عینّیت بخشیدن» به این فلسفه وجودی توصیف کرده است.

در فاصله‌ای که از اعلام عدم احراز صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گذرد، خود آقای هاشمی هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده، اما دختر او، فاطمه هاشمی، سه‌شنبه شب اعلام کرد که از بامداد سه‌شنبه برای انصراف هاشمی رفسنجانی از حضور در انتخابات فشارهایی بر او وارد شده، اما او تأکید کرده است که «به خاطر مردم» حاضر به ترک صحنه نیست.
XS
SM
MD
LG