لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

مراسم خاکسپاری آیت‌الله طاهری با شعار علیه حکومت همراه شد


آیت‌الله جلال‌االدین طاهری اصفهانی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «باطل» خوانده بود
آیت‌الله جلال‌االدین طاهری اصفهانی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «باطل» خوانده بود
ویدیوهای منتشر شده از تشییع جنازه آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی در شهر اصفهان حکایت از آن دارد که شرکت‌کنندگان در این مراسم علیه حکومت ایران و وضعیت سیاسی کنونی کشور شعارهایی داده‌اند.

این مراسم صبح سه‌شنبه، ۱۴ خرداد، در شهر اصفهان برگزار شد و آنگونه که ویدیوها نشان می‌دهد جمعیت انبوه تشییع‌کنندگان شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، «یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «موسوی و کروبی آزاد باید گردند» و «طاهری، طاهری آزادی‌ات مبارک» سر داده‌اند.

شاهدان عینی در گفت‌وگو با رادیوفردا صحت این ویدیوها را تایید کرده‌اند. در این ویدیوها تصاویر آیت‌الله طاهری اصفهانی نیز دیده می‌شود که در دست تشییع‌کنندگان است و نیز شعار «طاهری، طاهری آزادی‌ات مبارک» می‌تواند گواهی باشد بر اصالت خبر و ویدیوها.

آیت‌الله طاهری اصفهانی از روحانیون حامی اصلاح‌طلبان بود که در جریان رویدادهای سال ۱۳۸۸ نیز از مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری دهم، حمایت کرد و انتخابات را «باطل» و تصدی محمود احمدی‌نژاد بر دولت را «نامشروع و غاصبانه» خواند.

از این رو برخی از شعارهای تشییع‌کنندگان او در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی بود که اکنون در زندان خانگی به‌ سر می‌برند، شعارهایی مانند «موسوی و کروبی آزاد باید گردند»، «یا حسین، میرحسین» و «موسوی، کروبی، تسلیت، تسلیت».

آقای طاهری اولین امام جمعه شهر اصفهان پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بود، اما سال ۱۳۸۱ در اعتراض به سیاست‌های حکومت ایران و سرکوب منتقدان و معترضان از امامت جمعه استعفا کرد.

او روز یک‌شنبه، ۱۲ خرداد، در ۸۷ سالگی درگذشت.

گزارش‌ خبرگزاری‌های رسمی ایران از حضور حسن روحانی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ایران، و نماینده آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در این مراسم حکایت دارد.

حسن روحانی خود را فردی میانه‌رو می‌نامد که در صورت پیروزی در انتخابات «دولتی فراجناحی» تشکیل خواهد داد.

هاشمی رفسنجانی نیز در سال‌های اخیر به دلیل حمایت خود از معترضان انتخابات ۸۸ به اصلاح‌طلبان نزدیک شده است. او برای حضور در انتخابات این دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد، اما شورای نگهبان صلاحیتش را تایید نکرد.

XS
SM
MD
LG