لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

پارلمان کانادا اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ در ایران را «جنایت علیه بشریت» دانست


پارلمان کانادا در اوتاوا
پارلمان کانادا در اوتاوا
پارلمان کانادا، روز چهارشنبه ۱۵ خرداد با تصويب طرحی، اعدام زندانيان سياسی ايران در تابستان ۱۳۶۷ را «جنايت عليه بشريت» خواند و آن را محکوم کرد.

در اين لايحه، که تاييد هر سه حزب اصلی در پارلمان کانادا را به همراه داشت، همچنين آمده است: پارلمان کانادا «در بزرگداشت ياد آنهايی که در گورستان دسته‌جمعی خاوران و ديگر گورهای دسته جمعی ايران به خاک سپرده شده‌اند، روز اول سپتامبر را روز همبستگی با زندانيان سياسی ايران اعلام می‌کند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:54 0:00
لینک مستقیم


اين نخستين بار است که اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ در ايران از سوی کشوری ديگر به عنوان «جنايت عليه بشريت» قلمداد می‌شود.

پیشتر شماری از بازماندگان و خانواده های زندانيان سياسی که در دهه شصت در زندانهای جمهوری اسلامی اعدام و يا زير شکنجه کشته شدند، در نامه ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل، خواستار رسيد گی به پرونده اين کشتارها و شناسايی عاملان و آمران آن شدند.

در همین حال وزارت خارجه و وزرات امور شهروندی کانادا پانزدهم خرداد ماه با صدور بیانیه‌ای به خانواده «قربانیان جمهوری اسلامی ایران» که «تنها گناهشان زیر سوال بردن آنچه این رژیم خشن انجام می‌دهد، بود» تسلیت گفتند.

در این بیانیه آمده است که کانادا «با همدردی عمیق به خانواده هزاران قربانی خشونت‌های حکومت ایران پس از انقلاب تا کنون تسلیت می‌گوید.»

در آن همچنین به پشتیبانی کانادا از کسانی که «عزیزانشان هدف آزار و اذیت حاکمان فعلی و گذشته ایران قرار گرفته‌اند» اشاره شده است.

دولت کانادا می‌گوید قربانیان اعدام‌های دست‌جمعی سال ۱۳۶۷، زهرا کاظمی و تمام ایرانیانی که به خاطر ایستادن در برابر «حکومتی خشن» با بازداشت و شکنجه و مرگ روبه‌رو شده‌اند را فراموش نمی‌کند.

این کشور می‌گوید تمام کنش‌گران حقوق بشر را که اسناد و مدارک خشونت در جمهوری اسلامی را جمع‌آوری و عرضه می‌کنند، می‌ستاید.
XS
SM
MD
LG