لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

فائزه هاشمی: با ماموريت رد صلاحيت پدرم وارد جلسه شورای نگهبان شدند


فائزه هاشمی
فائزه هاشمی
فائزه هاشمی گفته است که در جريان بررسی صلاحيت ها در شورای نگهبان، صلاحيت پدرش، اکبر هاشمی رفسنجانی، در اين شورا تاييد شده بوده، اما افرادی با «ماموريت» رد صلاحيت او به اين شورا رفته و نظر نهايی شورای نگهبان را در خصوص تاييد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی تغيير دادند.

وب سايت «کلمه»، نزديک به مخالفان دولت در ايران، روز يکشنبه ۱۹ خردادماه متن پرسش و پاسخ فائزه هاشمی با فعالان سياسی را منتشر کرده است.

فائزه هاشمی رد صلاحيت پدرش، اکبرهاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحلت، در شورای نگهبان را اقدام برنامه ريزی شده دانسته و گفته است:«در رای گيری اوليه در جلسه شورای نگهبان اکثريت با آقای هاشمی بود، سپس افرادی با ماموريت تغيير آرا به اين جلسه می روند. احتمال بالای پيروزی آقای هاشمی در مرحله اول رابيان می کنند و اينکه نتيجه تلاش هايشان در اين سال ها با آمدن آقای هاشمی هدر می رود و حذف ايشان در اين مرحله بی در دسرتر از حذف ايشان پس از برگزاری انتخابات است.»

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی اضافه کرده است: «دوباره رای گيری می شود، بعضی اعضای شورای نگهبان اعتراض می کنند و بعضی به عنوان اعتراض جلسه را ترک می کنند.ماموريت انجام می شود، يعنی آقای هاشمی رد صلاحيت شد.»

پيشتر نيز گزارش هايی در خصوص چگونگی رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شده بود، اما اين نخستين بار است که يکی از فرزندان رييس مجمع تشخيص مصلحت روند رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی در شورای نگهبان را اين چنين توضيح داده است.

در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران ۶۸۶ دواطلب ثبت نام کرده بودند که تنها صلاحيت هشت نفر از آنها توسط شورای نگهبان تاييد شد. اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله رد صلاحيت شدگان بود.

پيشتر «سحام نيوز»، نزديک به مهدی کروبی، نوشته بود که اکبر هاشمی گفته است که پس از تاييد اوليه وی توسط شورای نگهبان، « در جلسه ای ديگر، وزير اطلاعات به همراه چهارتن از معاونينش وارد جلسه شدند و بعد از مخالفت شديد با حضور ايشان(اکبر هاشمی رفسنجانی) در انتخابات، اعلام می کنند که با شروع تبليغات، موجی برای آقای هاشمی به راه خواهد افتاد و ايشان بيش از هفتاد درصد رای خواهد آورد.»

در بخش ديگری از گزارش سحام نيوز امده بود:«با اصرار رئيس شورای نگهبان، يکبار ديگر رای گيری برگزار می شود و با يک رای اختلاف، صلاحيت بنده را رد می کنند. در اين جلسه گويا معاونين وزارت اطلاعات با اعتراض دو تن از فقهای شورای نگهبان، از جلسه خارج می شوند.»

«رد صلاحيت برنامه زيزی شده»

فائزه هاشمی در بخش ديگری از اين پرسش و پاسخ در خصوص اعتراض نکردن اکبر هاشمی رفسنجانی به رد صلاحيت خود گفته است:«به نظرم اگر فرد ديگری بود شايد احتمال تغيير نظر شورای نگهبان پس از اعتراض وجود داشت ، اما در مورد آقای هاشمی موضوع مبهم و ناشناخته ای وجود ندارد که بعد از اعتراض بخواهد مورد رسيدگی قرار گيرد و يا مساله تازه ای کشف شود. اين ردصلاحيت برنامه ريزی شده بود.»

به گفته فرزند رييس مجمع تشخيص مصلحت پيش از رد صلاحيت پدرش، «افرادی» تلاش کردند تا وی از حضور در انتخابات رياست جمهوری انصراف دهد از اين طريق «هزينه» اين اقدام متوجه خود او شود.

فائزه هاشمی گفته است:« در واقع می خواستند يک ردصلاحيت بدون هزينه و بدون پاسخگويی برای آنها باشد. ردصلاحيت و واکنش های صورت گرفته به آ ن از بيانيه ها و سيل نامه طيف های مختلف در تاريخ ثبت می شود. اين ردصلاحيت چيزی نيست که بشود از آن به آسانی گذشت. مجموعه ای که اين کار را کردند نه تنها الان بلکه بعدها هم بايد در مورد آن به تاريخ پاسخگوباشند.»

حذف اکبر هاشمی رفسنجانی از حضور در انتخابات رياست جمهوری واکنش ها گسترده ای را درپی داشت.

خانواده آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، نخستين کسانی بودند که به رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی واکنش نشان دادند.

زهرا مصطفوی، دختر آيت الله خمينی، در نامه ای خطاب به آيت الله علی خامنه ای، از رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در رقابت های انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرده و گفته بود:«خواهرانه تذکر می دهم که اين کار هيچ معنايی جز فاصله انداختن بين دو يار امام و بی توجهی به شوق و اقبالی که مردم کوچه و خيابان به نظام و انتخابات پيدا کرده است، ندارد.»

زهرا مصطفوی در ادامه گفته بود که از نگاه آيت‌الله خمينی، اکبر هاشمی رفسنجانی نيز برای رهبری شايسته بوده است.

به رغم در خواست زهرا مصطفوی و علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس، از رهبر ايران برای دخالت در مساله رد صلاحيت اکبر هاشمی وی در اين خصوص واکنشی نشان نداد.
XS
SM
MD
LG