لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

عبادی: غرب به حقوق بشر در ایران کم‌توجه است


شیرین عبادی، حقوق‌دان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳، با انتقاد از نحوه تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه ایران، می‌گوید این کشورها به موضوع حقوق بشر در ایران کم‌توجه‌اند و تنها به دنبال برنامه اتمی تهران هستند.

خانم عبادی ۱۳ آبان ماه در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز تاکید کرد این «بی‌توجهی» به موضوع حقوق بشر سبب شده است که وضعیت آن در ایران بدتر شود.

شیرین عبادی به آمار اعدام‌ها در ایران اشاره کرده و نیز از افزایش آنها از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی گفته است.

به گفته این حقوق‌دان در عین حال برخلاف وعده‌هایی که حسن روحانی برای «تغییر اوضاع» در کارزار انتخاباتی خود داده بود، «تقریبا همه فعالان سیاسی معترض هنوز در زندان هستند و فشار بر اقلیت‌های دینی و قومی در ایران ادامه دارد».

قوه قضائیه ایران که مسئول بازداشت و محاکمه معترضان سیاسی در ایران است، در ماه گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی، از جمله نسرین ستوده، را از زندان آزاد کرد. البته رئیس قوه قضائیه گفته است این موضوع ربطی به انتخابات ندارد.

در عین حال هنوز بسیاری از معترضان و بازداشت‌شدگان پس از اعتراض‌ها به انتخابات ۱۳۸۸ در زندان هستند. گروهی از آنها اخیرا در نامه‌ای به حسن روحانی خواسته‌اند تا او «نقش و مسئولیت خود» را در مورد آنچه آنها «تشدید فشارها بر زندانیان سیاسی و عقیدتی» نامیده‌اند، روشن کند.

گزارش‌ها در عین حال حاکی‌ست که ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، ضرب و شتم دختران موسوی، تعطیلی روزنامه بهار و مواردی از این دست، باعث افزایش انتقادها از دولت روحانی شده است.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران و از حامیان حسن روحانی در کارزار انتخاباتی نیز هشتم آبان ماه با اشاره به مشکلات به ارث رسیده به دولت گفته بود که «گروه‌هایی که از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زیان دیده‌اند در تلاشند عقبه اجتماعی حسن روحانی را دچار ریزش کنند».

از سوی دیگر هانس اسووبودا، رئیس گروه ائتلاف پیشروی سوسیالیست و دموکرات‌ها در پارلمان اروپایی که اخیرا به تهران سفر کرده است با تاکید بر لزوم توجه به موضوع حقوق بشر در ایران و نیز با اشاره به مشکلاتی که وجود دارد در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفته بود «بارقه‌هایی از امید به چشم می‌خورد».

شیرین عبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز علاوه بر موضوع حقوق بشر به تحریم‌ها نیز اشاره کرده و از نحوه اجرای آنها انتقاد کرده است.

برنده جایزه صلح نوبل می‌گوید تحریم‌ها به‌جای فشار بر شهروندان ایرانی٬ باید علیه مقام‌های دولتی این کشور اجرا شوند.

او برای نمونه جلوگیری از استفاده حکومت ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای در غرب برای پخش برنامه‌های خود -که خانم عبادی آنها را تبلیغات حکومتی نامیده است- جلوگیری از سفر مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی یا مصادره اموال آنها در بانک‌های غربی را به عنوان راه‌کارهایی برای تحریم حکومت ایران نام برده است.

خانم عبادی می‌گوید در حال حاضر بهای خوراکی‌ها در ایران از اروپا و آمریکا بیشتر، داروها نایاب و مردم فقیر شده‌اند. به گفته این حقوق‌دان اینها نتیجه تحریم‌هاست که فشار آنها بر شهروندان وارد شده است.

کشورهای غربی بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که تحریم‌های اعمال شده از سوی آنها علیه دولت و حکومت ایران است. هر چند گزارش‌ها از داخل ایران حاکی از افزایش بهای کالاها، ارز، زمین، نایاب یا کم‌یاب شدن داروها و برخی اقلام ضروری و مواردی از این دست است.

در مورد مشکل دارو که با انتقادهایی برای واشینگتن همراه بود، ایالات متحده از مرداد ماه گذشته با افزایش فهرست اقلام بشردوستانه، دست به تسهیل صادرات تجهیزات دارویی و پزشکی به ایران زد.
XS
SM
MD
LG