لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

دیدار جواد ظریف و جان کری در وین پایان یافت


دیدار محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای شکست بن‌بست مذاکرات هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵ که ساعاتی پیش آغاز شده بود پایان یافته ولی هنوز خبری از نتیجه آن منتشر نشده است. همزمان وزیر خارجه آلمان گفته که ایران یا باید با جامعه جهانی همراهی کند یا همچنان در انزوا باقی بماند.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا در وین، ساعاتی پیش از نشست ظریف و کری، جلسه وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا و کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده بود که آنها نتوانستند به توافقی برای نحوه برخورد با پرونده هسته ای ایران دست یابند.

جان کری روز یکشنبه هنگام ورود به وین تاکید کرد که اختلافات عمده‌ بین طرفین همچنان باقی است و گفت در صورت لزوم احتمال تمدید مذاکرات می‌رود.

ایران و اعضای گروه پنج به علاوه یک تا روز بیستم ژوئیه فرصت دارند که توافق موقت ژنو را به قراردادی نهایی و جامع تبدیل کنند که در آن ابهامات پیرامون برنامه هسته‌ای تهران شامل ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و سرنوشت تاسیسات فردو و اراک باید تعیین تکلیف شود.

در مقابل، جامعه جهانی بویژه ایالات متحده آمریکا نحوه لغو تحریم‌های شدید علیه تهران را مشخص خواهند کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا پس از مذاکرات عصر یکشنبه به خبرنگاران گفت که ایران باید «با موضوعات واقع بینانه‌تر برخورد کند».

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان که در وین حاضر است نیز روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که ایران یا باید با خواسته‌های جامعه جهانی همراهی کند یا همچنان در انزوا باقی بماند.

وی اظهار داشت: «امروز برای نماینده ایران روشن کردیم که این کشور دو گزینه دارد: مسیر همکاری با جامعه بین المللی یا باقی ماندن در انزوا».

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد که شش قدرت جهانی امروز- یکشنبه- موافقت کردند که در مذاکره با تهران موضع واحد خود را حفظ کنند.

به گفته وی، «توپ در زمین ایران است».

آقای اشتانمایر همراه با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، موضع دیگر همتایان آمریکایی و بریتانیایی خود را تکرار کردند که دستیابی به توافق میان طرفین هنوز نامشخص است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین فریدون، برادر و دﺳﺘﯿﺎر ارﺷﺪ رﯾﯿﺲ جمهوری اﯾﺮان نیز در نشست روز یکشنبه حضور داشته است.

در اظهار نظر دیگری، معاون وزیر امور خارجه چین که در وین حضور دارد روز یکشنبه از قدرتهای جهانی و ایران خواست تا در دور ششم مذاکرات هسته‌ای «از خود انعطاف» نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لی بائودونگ اظهار داشت: «ما از همه طرف‌های می‌خواهیم که برای دستیابی به یک توافق جامع، انعطاف و خواست سیاسی خود را نشان دهند».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که کشورش درگیر جنگ در نوار غزه است نیز روز یکشنبه به مذاکرات وین واکنش نشان داد و گفت هر گونه توافق هسته‌ای که باعث شود ایران همچنان ظرفیت غنی سازی در اختیار داشته باشد «فاجعه بار» خواهد بود.

وی که با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز مصاحبه می‌کرد اظهار داشت: «این مسئله هم برای ایالات متحده و هم برای سایرین یک فاجعه خواهد بود».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «یک توافق بد، بد‌تر از توافق نکردن است».

XS
SM
MD
LG