لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

«پشتیبانی قوی» شورای امنیت از آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط در غزه


۱۵ عضو شورای امنیت که نیمه‌شب ۵ مرداد به وقت نیویورک در مورد بحران غزه و اسرائیل به شور نشستند، در بیانیه‌ای قویا از آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط در غزه حمایت کرده‌اند تا فورا امکان انتقال کمک‌های ضروری به منطقه ممکن شود.

بنا به گزارش خبرگزاری‌هایی که نسخه‌ای از پیش‌نویس بیانیه را دریافت کرده بودند، شورای امنیت از طرف‌ها خواسته است در دوره عید فطر و پس از آن، آتش‌بس را کاملا پذیرفته و به آن متعهد بمانند.

هفته گذشته نیز این شورا خواستار برقرای فوری آتش‌بس شده بود.

بنا بر بیانیه تازه، سازه‌های غیرنظامی و انسانی، از جمله آنهایی که به سازمان ملل تعلق دارد، باید مورد احترام و مراقبت قرار گیرند.

شورای امنیت در عین حال از طرف‌های نبردها و نیز جامعه بین‌المللی خواسته است تا به صلحی فراگیرنده دست یابند که بر پایه دیدگاه دو کشور دمکراتیک، فلسطین و اسرائیل، کنار هم در آرامش، مبتنی باشد.

این شورا بر نیاز به تدارک فوری کمک‌های انسان‌دوستانه برای فلسطینی‌های غیرنظامی در باریکه غزه تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزای رویترز و به نقل از دیپلمات‌ها، همه ۱۵ عضو شورا با اعلامیه موافقت کرده‌اند. بار دیگر اردن بود که پیش‌نویس تازه‌ترین اعلان را به شورای امنیت ارائه کرده بود.

همین خبرگزاری از محل بحران در منطقه نقل کرده است که آتش اسرائیل و حماس کاهش پیدا کرده و عملا این احتمال وجود دارد که عید فطر که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، در آتش‌بس سپری شود.

شورای امنیت بر نیاز به تدارک فوری کمک‌های انسان‌دوستانه برای فلسطینی‌های غیرنظامی در باریکه غزه تاکید کرده است
شورای امنیت بر نیاز به تدارک فوری کمک‌های انسان‌دوستانه برای فلسطینی‌های غیرنظامی در باریکه غزه تاکید کرده است

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مجداد تاکید کرد کرد که برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در باریکه غزه، ضروری است.

با همه تلاش‌های بین‌المللی که از رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا تا دبیر کل سازمان ملل متحد و گروهی دیگر از رهبران و چهره‌های جهانی در آن سهیم شده‌اند، برقراری آتش‌بسی پایدار میان طرف‌ها، ۲۰ روز پس از آغاز تازه‌ترین دور از بحران، هنوز ناموفق بوده است.

بیش از هزار فلسطینی قربانی حملات اسرائیل شده‌اند که عمده آنها شهروندان غیرنظامی‌ و بخش قابل توجهی از آنها نیز کودکان هستند. در طرف اسرائیل نیز ۴۳ سرباز و سه غیر نظامی کشته شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند که جلسه امنیتی کابینه نتانیاهو تا روز دوشنبه تمدید شده است و قرار است اعضای دولت اسرائیل در مورد گام‌های بعدی در غزه گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG