لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

آمریکا: عمليات ماه گذشته‌ برای نجات جیمز فولی شکست خورد


جیمز فولی
جیمز فولی

کاخ سفيد روز چهارشنبه از شکست عملياتی که ماه گذشته با دستور مستقيم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با هدف نجات جیمز فولی،خبرنگار آمريکايی، و دیگر گرو گان ها از دست گروه داعش انجام شد، خبر داد.

مقامات آمریکایی به اسوشیتدپرس گفتند سازمان‌های اطلاعاتی ماه گذشته محل نگهداری چند گروگان آمريکايی درخاک سوريه را شناسايی کرده و گروهی از نيروهای ويژه ارتش آمريکا برای عمليات نجات آنها به اين منطقه اعزام شدند.

اين عمليات به دليل نبودن گروگان‌ها در محل تعيين شده به شکست انجاميد و سربازان آمريکايی پس از درگيری با شبه نظاميان گروه دولت اسلامی منطقه را ترک کردند.

ليزا موناکو، مشاور ارشد مبارزه با تروريسم اوباما در اين بيانيه تاکيد کرد: «ايالات متحده عملياتی هوشمندانه آغاز کرد و رئيس جمهور در موقعيت مناسب اجازه حمله برای نجات شهروندان آمريکايی را صادر کرد. اما متاسفانه اين عمليات به دليل نبودن گروگان‌ها در محل شناسايی شده، شکست خورد.»

روز سه‌شنبه گروه دولت اسلامی، داعش اعلام کرد که جيمز فولی، خبرنگار آمريکايی را که دو سال پيش در سوريه ربوده شده بود، به قتل رسانده است.

رئيس جمهوری ايالات متحده، اقدام نيروهای داعش در قتل جيمز فولی، خبرنگار آمريکايی، را محکوم کرد و خاطرنشان ساخت که دولت او برای محافظت از مردم آمريکا هر آن چه که لازم است انجام می‌دهد.

وی سپس از دولت خودخوانده اسلامی يا داعش به عنوان «سرطان» نام برد و تاکيد کرد که چنين گروهی در قرن ۲۱ جايی ندارد.

پيش از اين نيروهای داعش تهديد کرده‌ بودند که در صورت عدم توقف حملات آمريکا عليه آنها، يک خبرنگار آمريکايی ديگر را که به اسارت گرفته‌اند، به قتل خواهند رساند.

در اين حال بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل نيز قتل جيمز فولی، خبرنگار آمريکايی را به شدت محکوم کرد و اين اقدام نيروهای داعش را «جنايتی چندش‌آور» خواند.

سخنگوی دبيرکل سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که آقای بان،‌ ضمن ابراز تسليت و همدردی با خانواده و همکاران خبرنگار مقتول، خواهان مجازات عاملان قتل او شده است.

جيمز فولی حدود دو سال پيش توسط تندروهای اسلامی در سوريه ربوده شده بود. اين خبرنگار به هنگام مرگ ۴۰ سال داشت.

XS
SM
MD
LG