لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

ایران در مسابقات جهانی والیبال مقابل آمریکا پیروز شد


تیم ملی والیبال ایران با پیروزی بر آمریکا به دومین برد خود در مسابقات قهرمانی جهان دست یافت. در این رقابت‌ها که میزبانی لهستان برگزار می‌شود، ایران با نتیجه ۳-۲ از سد رقیب قدرتمند خود گذشت تا قبل از بازی فرانسه مقابل ایتالیا، در صدر جدول گروه D بایستد.

آمریکا قهرمان لیگ جهانی ۲۰۱۴ در دو ست نخست از ایران عقب افتاد اما در ادامه موفق شد جبران کند و کار را به گیم پنجم بکشاند. در این گیم سرنوشت‌ساز، دو تیم بازی برابری را به نمایش گذاشتند اما ایران توانست این ست را هم ۱۷ بر ۱۵ ببرد و مسابقه را به سود خود تمام کند.

آمریکا در سه دوره از مسابقات المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس، ۱۹۸۸ سئول و ۲۰۰۸ پکن موفق به کسب مدال طلا شده. این تیم نشان برنز المپیک بارسلونا را نیز در کارنامه دارد. والیبال آمریکا پنج مدال لیگ جهانی به دست آورده که شامل دو عنوان قهرمانی در سال‌های ۲۰۰۸ به میزبانی ریودوژانیرو و ۲۰۱۴ در فلورانس می‌شود.

ست نخست را ایران با نتیجه ۲۵-۲۳ برنده شد. سیدمحمد موسوی، امیر غفور، سعید معروف، عادل غلامی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور همراه با فرهاد ظریف مردان اصلی ایران در این جدال نفس‌گیر بودند. سفیدپوشان آمریکا نیز با ترکیب مکسول هالت، تیلور ساندر، دیوید لی، می‌کا، گرت و اریک شوجی بازی را آغاز کردند.

ست دوم را هم ایران ۲۵- ۱۹ برد. سعید معروف، دور از دست‌های مدافعان روی تور حریف، مهاجمان ایران را صاحب توپ می‌کرد. توپ‌گیری خوب فرهاد ظریف نیز اجازه نمی‌داد آبشارهای تیلور ساندر در زمین ایران بخوابد.

در ست سوم اما آمریکا به بازی برگشت و با‌‌ همان نتیجه ست دوم توانست ایران را شکست دهد. کلارک به میدان آمده بود تا دریافت‌های آمریکا را تقویت کند.

سرویس‌های او به سختی مهار می‌شد. هماهنگی ساندر و کلارک جریان بازی را به سود آمریکا تغییر داد.

ست چهارم را هم آمریکا ۲۵-۱۸ برد. سعید معروف سعی می‌کرد با پاس قدرتی، حملات را از منطقه دو و چهار تقویت کند. با این حال دفاع بسته مکسول و ساندر سد محکمی مقابل اسپک غفور و قائمی بود. کواچ تصمیم گرفت موسوی و معروف را بیرون بکشد، مهدوی و تشکری به میدان رفتند اما حملات ایران تنوعی نداشت.

به این ترتیب تعیین تیم بر‌تر زمین به ست پنجم که ۱۵ امتیازی است، محول شد. ایران دو امتیاز جلو افتاد. ظریف اجازه نمی‌داد توپ در زمین ایران بخوابد. سرویس تماشایی قائمی و دفاع روی تور عالی از موسوی و غفور امتیاز هشت برای ایران به ارمغان آورد.

جان اسپرا سرمربی آمریکا توانست با تمهیداتش، فاصله امتیازات را از میان ببرد.

سرویس‌ها و آبشار تماشایی سیرارلی برتری ایران را از میان برد. در ادامه نیز ۱۵ بر ۱۵ مساوی شدند. از اتفاقات مهم ست پنجم می‌توان به «جای خالی» هوشمندانه معروف اشاره کرد که از دیدنی‌ترین لحظات بازی بود.

پاس عالی معروف و اسپک عبادی‌پور ایران را جلو انداخت، امتیاز پیروزی‌بخش به سود ایران رقم خورد. آمریکا درخواست ویدیو چک کرد اما تغییری در رای ایجاد نشد و ایران با امتیاز ۱۷ بر ۱۵ از سد آمریکا گذشت.

پس از پایان دور اول رقابت‌های قهرمانی جهان سیدمحمد موسوی در بخش دفاع روی تور در صدر قرار گرفت. فرهاد قائمی نیز عنوان بهترین دریافت کننده را تا پایان روز نخست به خود اختصاص داد.

بهترین پاسور دراگان تراویکا از ایتالیا بوده و سعید معروف نیز پس از او قرار گرفته. بهترین دفاع عقب زمین آرتم ارماکوف از روسیه است. دانیل لویس از کانادا و فرهاد ظریف از ایران در رده‌های بعدی هستند.

ژی یوان از چین امتیاز آور‌ترین والیبالیست معرفی شده. پارک چول وو از کره جنوبی و تایلور ساندر از آمریکا در رده دوم و سوم قرار گرفته‌اند. بهترین آبشارزن دیمیتری موزرسکی از روسیه است که بلند قامت‌ترین بازیکن مسابقات هم هست. او عنوان بهترین سرویس‌زن دور اول را هم نصیب خود کرده.

در سایر بازی‌ها و از گروه نخست آرژانتین با خولیو ولاسکو ۳-۱ مغلوب صربستان شده. شاگردان ولاسکو در دیدار قبلی از سد ونزوئلا گذشتند. در این گروه، لهستان میزبان مسابقات همراه با استرالیا و کامرون هم حضور دارند.

در گروه دوم، کره جنوبی توانست ۳-۱ تونس را شکست دهد و برزیل هم در سه ست متوالی از سد آلمان گذشت. فنلاند نیز شگفتی آفرید و تیم پر سابقه کوبا را از پیش رو برداشت.

در گروه سوم که موازنه قدرت مانند سایر گروه‌ها به نظر نمی‌رسد، روسیه ۳-۰ کانادا را برد و بلغارستان با همین نتیجه بر مکزیک چیره شد. چین و مصر دیگر اعضای این گروه‌اند.

در گروه چهارم که از نگاه اغلب کار‌شناسان والیبال، سخت‌ترین گروه مسابقات است آمریکا ۳-۲ تیم تازه اوج گرفته بلژیک را برد. فرانسه رقیب بعدی ایران هم پرتوریکو را ۳-۰ شکست داد.

XS
SM
MD
LG