لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

نماینده خامنه‌ای در بسیج: رفع حصر موسوی و کروبی باید به تایید رهبر برسد


محمدرضا تویسرکانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان بسیج مستضعفین
محمدرضا تویسرکانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان بسیج مستضعفین

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان بسیج مستضعفین گفت که تلاش برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی باید «پنهانی» باشد و تصمیم «مراکز قانونی» دراین باره نیز در‌‌ نهایت باید به تایید رهبر جمهوری اسلامی برسد.

محمدرضا تویسرکانی تاکید کرد که تلاشهای افرادی مانند علی مطهری برای رفع حصر سران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ باعث «پیچیده‌تر شدن این موضوع» می‌شود.

وی روز چهارشنبه سوم دی در مصاحبه‌ با سایت «بسیج پرس»، وابسته به سپاه استان تهران، گفت که رفع حصر «ساز و کار امنیتی خاص خودش» را دارد و «مراکز قانونی» که تصمیم به حصر این افراد گرفته‌اند، اختیار رفع حصر آنان را نیز دارند.

آقای تویسرکانی افزود: «هر زمانی که آن‌ها تصمیم گرفتند چون تصویب‌شان باید به تایید رهبر انقلاب برسد برای مردم ایران هم مطاع است و مشکلی نیست».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از بهمن‌ ۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

در ماه‌های گذشته، برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران از جمله مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ‌ محمد خاتمی، ‌رییس جمهوری پیشین ایران، و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار رفع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد شده‌اند.

در همین ارتباط، ‌مصطفی‌ پورمحمدی، وزیردادگستری ایران، ‌روز ۲۵ آذر گفت که شورای امنیت ملی، نهاد تصمیم‌گیری در مورد مسئله حصر خانگی میر حسین موسوی، ‌زهرا رهنورد و مهدی کروبی است و دولت و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌توانند برای حل این موضوع پیگیری کنند.

آقای تویسرکانی در ادامه سخنان خود گفت: «تلاش‌هایی که افرادی امثال آقای مطهری انجام می‌دهند به پیچیده شدن موضوع می‌انجامد و به حل موضوع کمک نمی‌کند».

وی افزود: «اگر قرار باشد تلاشی در این موضوع صورت بگیرد باید پنهان بوده و مطابق با عقل و تجربه گذشته باشد و با جنجال و فضا سازی و مظلوم نمایی که رفتارهای غیرعقلانی است راه به جایی نمی‌رسد».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، تاکنون بار‌ها خواستار رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شده است.

وی روز ۱۵ مهر در نامه‌ای به حسن روحانی از وی خواست تا به عنوان رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی ایران برای رفع حصر این سه نفر اقدام کند و در صورت «مسامحه» آقای روحانی این موضوع «در قالب سوال» از رییس جمهوری در مجلس پیگیری خواهد شد.

آقای مطهری روز هشتم تیرماه نیز گفته بود، در دیداری که با آیت‌الله علی خامنه‌ای داشته، رهبر جمهوری اسلامی «جرم مهدی کروبی و میرحسین موسوی را بزرگ» توصیف کرده و گفته است که در صورت محاکمه این دو حکم سنگینی در انتظارشان خواهد بود.

این نماینده مجلس در روزهای ابتدایی آذر ماه در دانشگاه مشهد گفت که از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی قانع نشده و باز هم اصرار دارد که حصر بدون حکم قضایی «ظلم» است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان بسیج مستضعفین همچنین گفت که «رصد اطلاعاتی» این نهاد در سال ۸۸ به مسئولین برای «افشا و مهار» جریان به گفته او «برانداز» کمک کرده است.

وی همچنین نقش دیگر بسیج در سال ۸۸ را حمایت از نیروی انتظامی در «برخورد» با به گفته او «شورش‌های خیابانی» ذکر کرد.

خانواده تعدادی از کشته شدگان در اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته‌اند که فرزندان‌شان توسط نیروهای بسیج کشته شده‌اند.

فرماندهان بسیج و سپاه پاسداران اما این اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند.

آقای تویسرکانی همچنین گفت که بسیج با «روشنگری» سعی می‌کند از به گفته او «فتنه‌های احتمالی» جلوگیری و زمینه‌های به وجود آمدن «فتنه» را از بین ببرد.

در ماه‌های گذشته برخی از رسانه‌های اصولگرا نسبت به فعالیت اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم هشدار داده‌اند.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی جدید شورای نگهبان، نیز روز ۱۷ آبان اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را خط «قرمز» برای اعطای مقام به افراد در جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود که حتی «توبه» معترضان ۸۸ برای «امانت‌های بزرگ» مانند نمایندگی مجلس کافی نیست.

XS
SM
MD
LG