لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

لغو کنسرت «لیان» در شیراز و سیروان خسروی در بوشهر


محسن شریفیان سرپرست گروه «لیان»
محسن شریفیان سرپرست گروه «لیان»

پس از حواشی به وجود آمده بر سر برگزاری کنسرت گروه «لیان» در شهر بوشهر و تجمع گروهی که خود را «امت حزب‌الله» می‌نامیدند، اجرای این گروه در شهر شیراز هم لغو شد.

پیش از این قرار بود، کنسرت گروه «لیان» روزهای ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه در تالار حافظ شیراز برگزار شود.

محسن شریفیان، سرپرست گروه «لیان»، روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: «هنوز دلیل این موضوع برای ما توضیح داده نشده، اما این‌که کنسرت لغو شده، حقیقت دارد. در این‌ باره باید مسئولان مربوط پاسخگو باشند که چرا گروهی که مجوز داشته، کنسرتش لغو شده است.»

پیشتر در این رابطه فرماندار شیراز اعلام کرده بود که به هیچ عنوان اجازه برگزاری کنسرت‌های مسئله‌دار در شیراز را نخواهند داد.

مصطفی امیری، فرمانداز شیراز،‌ روز ۱۷ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری نسیم، با اعلام این‌ که در هیچ شرایطی اجازه برگزاری به برنامه‌هایی که امنیت و نظم عمومی شیراز را تهدید کند، داده نمی‌شود گفته بود: «همان‌ گونه که به مدیرکل ارشاد فارس اعلام شده، نظر قطعی ما عدم برگزاری کنسرت گروه لیان است و قطعا با هر مجموعه‌ای که برای اجرای این برنامه و مخدوش کردن مصالح اصولی نظام اقدام کند، برخورد مى‌کنیم.»

انتقاد نماینده بوشهر از برخورد نیروی انتظامی با گروه‌های معترض

پس از لغو سئانس اول کنسرت «لیان» در بوشهر به خاطر تجمع‌ گروه‌های خودسر و دخالت نیروی انتظامی برای برگزاری سئانس دوم کنسرت، نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ از برخورد نیروی انتظامی با نیروهای، به گفته او، «مذهبی» در این شهر انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس،‌ عبدالکریم جمیری، نماینده بوشهر، روز چهارشنبه، ۱۷ دی‌ماه، در صحن علنی مجلس خطاب به وزرای کشور و ارشاد گفت: «در جمعه شب گذشته به مناسبت برگزاری کنسرت در شهر بوشهر به واسطه عدم مدیریت به‌موقع و به‌جای مدیر ارشد استان و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضایی بسیار نامناسب برای سوء استفاده دشمنان نظام و انقلاب به وجود آمد.»

این نماینده مجلس در ادامه با بیان این‌که اگر مدیریت شایسته‌ای درخصوص کنترل کنسرت وجود داشت، چنین اتفاقی نمی‌افتاد، اعلام کرد: «هیئت‌های مذهبی شب قبل از برگزاری کنسرت اعتراض خود را نشان داده بودند ولی متاسفانه بی‌توجهی شد و تجمع این عزیزان در هنگام برگزاری کنسرت موجب برخورد نیروی انتظامی با عموم معترضان شد.»

به گفته آقای جمیری، اگر تذکر نیروهای دلسوز توسط مدیران پذیرفته می‌شد، حساسیت‌های مردم تشدید نمی‌شد و قطعا چنین مسئله‌ای اتفاق نمی‌افتاد.

اجرای پرحاشیه «لیان» در بوشهر

تجمع در مقابل سالن برگزاری کنسرت «لیان» در بوشهر
تجمع در مقابل سالن برگزاری کنسرت «لیان» در بوشهر

جمعه شب، گروه موسیقی «لیان» که توانسته بود پس از ۱۶سال برای اجرا در بوشهر مجوز بگیرد، کنسرتش با حاشیه‌هایی همراه شد. گروه موسیقی «لیان» که تاکنون اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است، ۱۲ دی‌ماه در سالن آوینی بوشهر روی صحنه رفت. این در حالی بود که یک سئانس این کنسرت لغو شد.

ساعتی پیش از آغاز برنامه، گروهی در محل اجرای کنسرت تجمع کردند و معتقد بودند که این کنسرت باید لغو شود.

تجمع این گروه، مانع ورود افراد به سالن شد تا این‌که ماموران نیروی انتظامی با آن‌ها گفت‌وگو کردند؛ اما این افراد با بیان این‌ که شئونات اسلامی در این برنامه و اجراهای قبلی گروه «لیان» رعایت نمی‌شود، حاضر به پایان دادن به تجمع خود نشدند.

این شرایط سبب لغو سئانس اول کنسرت در ساعت ۱۹ شد؛ اما با دستور استاندار و ورود جدی‌تر نیروی انتظامی، این افراد متفرق شدند تا زمینه‌ برگزاری سئانس دوم کنسرت گروه «لیان» فراهم شود.

در نهایت نیز با متفرق شدن این گروه، افراد دارای بلیت وارد سالن محل اجرا شدند و محسن شریفیان و گروهش پس از ۱۶ سال در زادگاه‌شان برنامه اجرا کردند. اما به‌ دلیل شرایط موجود، همه‌ قطعاتی که توسط گروه لیان تدارک دیده شده بود، در این کنسرت اجرا نشد.

لغو یک کنسرت دیگر در بوشهر

پس از حاشیه‌های به وجود آمده بر سر اجرای گروه «لیان»، کنسرت سیروان خسروی هم که بنا بود ۱۷ و ۱۸ دی‌ماه در بوشهر برگزار شود، لغو شد.

به گزارش سایت موسیقی ما، کنسرت این خواننده و موزیسین علی‌رغم طی شدن روال قانونی و فروش بلیت، در پی اعتراضات نیروهای «خودسر» لغو شده است.

در همین رابطه،‌ مجری برگزاری کنسرت سیروان خسروی گفته است:«با وجود اخذ مجوز از دستگاه‌های ذی‌ربط و فروش دو هزار بلیت به صورت اینترنتی، پس از برگزاری کنسرت گروه لیان و فضایی که برخی به وجود آوردند، از ما درخواست شده برای ایجاد فضایی آرام قبل از سفر هیئت دولت به استان، کنسرت سیروان خسروی به زمان دیگری موکول شود.»

از سوی دیگر، حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، نیز در گفتگویی در این خصوص اعلام کرد: «کنسرت گروه سیروان خسروی در بوشهر لغو نشده، بلکه ترجیح داده شده برای حفظ آرامش در استان پیش از سفر هیئت دولت، این برنامه به تعویق بیفتد.»

XS
SM
MD
LG