لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

عملیات گسترده پلیس فرانسه برای دستگیری عاملان حمله چهارشنبه


پمپ بنزینی که مظنونان در آن دیده شدند
پمپ بنزینی که مظنونان در آن دیده شدند

پليس ضد تروريستی فرانسه، عمليات وسيعی را در ناحيه‌ای در شمال شرق پاريس که گمان می‌رود دو برادر عامل حمله به دفتر هفته‌نامه شارلی ابدو در آن پنهان شده باشند، آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مانوئل ولس، نخست وزير فرانسه، پنجشنبه ۱۸ دی، نگرانی خود را درباره تکرار حملات تروريستی توسط اين دو برادر ابراز داشته است.

اين در حالی است که دو مامور پليس، مظنونان را در حالی که مسلح بودند، سوار بر يک خودروی رنو، در پمپ بنزينی نزديک ويله کوتره، حدود ۷۰ کيلومتری پاريس ديده‌اند.

شريف و سعيد کوآشی، دو برادر الجزايری الا‌صل فرانسوی، سپس خودروی خود را رها کردند. هلی‌کوپترها و اتوموبيل‌های پليس در حال جستجوی منطقه هستند.

ساعاتی پس از قتل عام خبرنگاران و کارتونيست‌های هفته‌نامه طنز شارلی ابدو در مرکز پاريس، تيراندازی ديگری نيز در جنوب پاريس رخ داد که بر اثر آن، يک مامور پليس زن کشته و مامور ديگری مجروح شد.

مقام‌های رسمی هنوز نتوانسته‌اند وجود ارتباط ميان اين دو حادثه را تاييد کنند.

اين در حالی است که شاهدان عينی گفته‌اند مهاجمان صبح پنجشنبه سوار بر خودروی رنو کليو، يعنی همان مدلی که ساعاتی بعد مهاجمان روز چهارشنبه با آن در پمپ بنزين ديده شدند، فرار کرده‌اند.

پليس و دادستانی عکس شريف و حميد کواشی، دو برادر عامل حمله به شارلی ابدو را منتشر کرده‌اند. اين دو برادر تابستان امسال از سوريه به فرانسه بازگشته‌ بودند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی گفته است که شريف کواشی در سال ۲۰۰۸ به اتهام‌های تروريستی و اعزام جهادگرايان به عراق، محاکمه و به ۱۸ ماه زندان محکوم شده بود.

هر دو برادر به علت فعاليت‌های جهادی خود تحت نظر سرويس‌های امنيتی فرانسه بودند و حمله مسلحانه آنها به هفته نامه شارلی ابدو، پرسش‌هايی را برای برخی رسانه‌ها به وجود آورده که آنها چگونه توانسته‌اند چنین عملیاتی را طراحی و اجرا بکنند.

حمله به چند مسجد و نمازخانه‌ در فرانسه

از سوی دیگر پس از حمله به دفتر هفته‌نامه شارلی ابدو، چند مسجد و نمازخانه در شهرهای مختلف فرانسه هدف حمله قرار گرفتند. این حملات تلفاتی نداشته است.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی به نقل از مقامات قضایی این کشور گزارش داد لحظاتی پس از نیمه‌شب گذشته سه نارنجک مشقی به مسجدی در شهر لومان، واقع در غرب پاریس شلیک شد. به‌جز آن اثر یک گلوله نیز بر پنجره این مسجد قابل مشاهده است.

همچنین منطقه پورت لانوول نزدیکی شهر ناربون نیز شب گذشته شاهد صحنه مشابهی بوده است.

در این حادثه نمازخانه‌ مسلمانان هدف چندین مورد شلیک گلوله قرار گرفت، اما از آنجا که نمازخانه در آن ساعات خالی بوده است، صدمه‌ای متوجه کسی نشد.

این گزارش به وقوع یک انفجار در شهرک ویلفرانچ سور سائون در شرق فرانسه نیز اشاره دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات پلیس می‌نویسد که این انفجار در یک مغازه کبابی نزدیکی یک مسجد رخ داده، اما این نیز تلفاتی نداشته است.

گروه‌های اصلی مسلمانان فرانسه حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو را به شدت محکوم کرده‌اند.

آنها همچنین از مسلمانان این کشور خواسته‌اند که در مراسم یک دقیقه سکوتی که به احترام قربانیان این حادثه در روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG