لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

محاصره مهاجمان به شارلی ابدو؛ گروگانگیری جدید در پاریس


پلیس فرانسه افرادی که صورت خود را پوشانده‌اند در نزدیکی محل گروگانگیری دستگیر می‌کند.
پلیس فرانسه افرادی که صورت خود را پوشانده‌اند در نزدیکی محل گروگانگیری دستگیر می‌کند.

ساعاتی پس از محاصره برادران کوآشی مظنون به حمله به مجله شارلی ابدو، از یک گروگان‌گیری جدید خبر رسید که در شرق پاریس در جریان است و تاکنون «دست‌کم دو کشته» بر جای گذاشته است.

رسانه‌های فرانسوی و بین‌المللی از محاصره دو برادر عامل حمله به هفته‌نامه طنز شارلی ابدو در یک ساختمان صنعتی در ۳۵ کیلومتری شمال شرق پاریس خبر داده‌اند. رویترز گزارش داده که این دو برادر الجزایری‌الاصل، پیش از فرار به داخل این ساختمان، حداقل یک نفر دیگر را کشته و تعدادی دیگر را زخمی کرده‌اند.

اما دادستانی پاریس کشته شدن یک نفر را تکذیب کرده است.

در واقعه‌ای دیگر، بعدازظهر جمعه، مردی که خبرگزاری آسوشیتدپرس او را مسلح به دو تفنگ توصیف کرده، چند نفر را در یک سوپرمارکت یهودی در شرق پاریس به گروگان گرفته است.

دادستانی پاریس تایید کرده که چند نفر گروگان گرفته و زخمی شده‌اند.

هنوز از ارتباط این واقعه جدید با ماجرای برادران کوآشی در خارج از پاریس خبری منتشر نشده است.

گزارش شده که تیراندازی در این سوپرمارکت یهودی ۲۰ ثانیه طول کشیده است.

با این همه خبرگزاری فرانسه روز جمعه این احتمال را مطرح کرده است که فرد مسلح همان کسی است که روز پنج‌شنبه یک پلیس زن را از پای درآورد.

پیشتر رسانه‌ها در فرانسه خبر داده بودند که این فرد با مهاجمان مجله شارلی ابدو نسبت و روابطی داشته است.

تصویر پایین: روزنامه فیگارو می‌گوید دو برادر الجزایری‌الاصل فرانسوی که عامل قتل‌عام هفته‌نامه شارلی ابدو بودند، همراه با گروگان‌های جدیدشان، در این ساختمان پنهان شده‌اند.

روزنامه لوموند می‌گويد يک نفر هم توسط برادران کوآشی در دامارتن آن گوئل گروگان گرفته شده است.

صدها مامور ويژه پليس ضد تروريستی و ژاندارمری فرانسه، روز جمعه، ۱۹ دی، شهر کوچک دامارتن آن گوئل در شمال شرق پاريس را برای يافتن دو برادر عامل حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو محاصره کرده‌اند.

ده‌ها خودروی سنگین پلیس، در منطقه مستقرند و چند فروند هلی‌کوپتر ژاندارمری نیز در آسمان گشت‌ می‌زنند. شبکه موبایل در این شهر و اطرافش قطع شده است.

در حالی که گزارش‌ها از مذاکره پلیس با دو برادر خبر می‌دهند، ایو آلبارلو، یک نماینده مجلس فرانسه، گفته که مذاکره با آنها «بیهوده» است و آنها گفته‌اند که «دوست دارند شهید شوند».

رويترز می‌گويد که اين منطقه، يک منطقه صنعتی در حاشيه شهر دامارتن آن گوئل است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که در خلال تعقیب و گریز دو برادر مظنون به حمله به شارلی ابدو میان آنها و ماموران امنیتی تبادل آتش شده است.

رادیو فرانس انتر گزارش داده که به دانش‌آموزان مدارس منطقه گفته شده که از کلاس‌های خود بیرون نیایند.

آژانس اخبار هوایی از نیمه تعطیل شدن فرودگاه شارل دو گل پاریس خبر داده است. این فرودگاه در نزدیکی شهر دامارتن آن گوئل قرار دارد.

رئیس جمهوری فرانسه: خواستار رواداری

​ فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه، پيش‌ از ظهر جمعه، خواستار «رواداری» در اين کشور شد.

آقای اولاند در ساختمان نخست وزيری گفت که «به فرانسه در قلب پايتختش حمله شده؛ جايی که در نتيجه مقاومت مردمش روح آزادی نفس می‌کشد».

رئيس جمهوری فرانسه در عين حال خواستار «تمهيدات امنيتی ويژه» برای حفاظت از تظاهراتی شد که قرار است در روزهای آينده در پاريس و ديگر شهرهای فرانسه برگزار شود.

اين تجمعات و تظاهرات در اعتراض به قتل‌عام کارتونيست‌ها و پرسنل هفته‌نامه طنز شارلی ابدو برگزار می‌شود.

فرانسوا اولاند با قدردانی از «همدردی بين‌المللی» با فرانسه پس از حمله چهارشنبه گفت که مطمئن است سرويس‌های امنيتی اين کشور می‌توانند بر اين چالش غلبه کنند.

XS
SM
MD
LG