لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

راهپیمایی عظیم «اتحاد» در پاریس برگزار شد


راهپيمايی گراميداشت ۱۷ قربانی حملات تروريستی اخير فرانسه با شرکت‌ بیش از یک میلیون نفر و با حضور ده ها تن از رهبران جهان در پاريس برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در آغاز اين راهپيمايی رهبران کشورهای محتلف در یکی از مسیرها حضور داشتند. پيش از آغاز اين راهپيمايی حاضران به مدت يک دقيقه برای ادای احترام به قربانيان حملات تروريستی اخير سکوت کردند.

گزارش ها حاکی است که وزير کشور فرانسه راهپيمايی روز يکشنبه را بزرگترین راهپیمایی در تاریخ فرانسه خوانده است.

به گزارش رویترز، پليس فرانسه هم راهپيمايی روز يکشنبه را «بی سابقه» خوانده و گفته جمعيت حاضر در اين تظاهرات غيرقابل شمارش بوده است.

در همين حال يکی از برگزار کنندگان راهيپمايی روز يکشنبه گفته است، بين يک ميليون و ۳۰۰ هزار تا يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در راهپيمايی «اتحاد» شرکت کرده اند.

طبق اين گزارش، برخی مفسران گفته اند، حضور اين چنين مردم در خيابان های پاريس تنها با حضور مردم در خيابان های پاريس پس از آزادی از دست آلمان ها در سال ۱۹۴۴ قابل مقايسه است.

به گزارش فاکس نیوز، رسانه ها فرانسه شمار کسانی که درتظاهرات روز یکشنبه شرکت کردند را بیش از سه میلیون نفر تخمین زده اند.

فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه در آغاز اين راهپيمايی گفته است: پاريس امروز پايتخت جهان است.

فرانسوا اولاند اضافه کرده است: همه کشور بپا می خيزد.

گفتگوی الهه روانشاد با رضا معینی، از گزارشگران بدون مرز در مورد تظاهرات پاریس
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:04 0:00
لینک مستقیم

تظاهرات روز يکشنبه ۱۱ ژانويه در همبستگی با قربانيان حمله تروريستی به دفتر نشريه «شارلی ابدو»، نيروهای پليس و همچنين گروگان هايی که در سوپر مارکت «هیپرکاشر» کشته شدند، برگزار شد. در اين حملات تروريستی که در روزهای چهارشنبه،‌پنجشنبه و جمعه رخ داد ۱۷ تن کشته شدند.

به گفته مقامات پليس فرانسه، سعيد و شريف کواشی، دو برادر فرانسوی – الجزايری که عامل حمله به دفتر نشريه طنز فرانسوی «شارلی ابدو» بودند، در يک چاپخانه در شهرک «دمرتن ان گوئل» در شمال شرق پاريس در حمله نيروهای امنيتی در روز جمعه کشته شدند.

راهپيمايی عظيم روز يکشنبه از ميدان جمهوری (رپوبليک) پاريس آغاز شد. برخی از گزارش های حاکی است که بيش از يک ميليون نفر در اين راهپيمايی حضور داشتند.

رهبران کشورهای بريتانيا، آلمان، اردن، ترکيه، اسرائيل و حکومت خودگردان فلسطينی از جمله رهبران حاضر در اين راهپيمايی بودند.

گزارش ها حاکی است دستکم دو هزار پليس و هزار و ۳۵۰ نيروهای امنيتی و ارتش مسئوليت برقراری امنيت اين راهپيمايی را برعهده داشتند.

کمی پيش از آغاز اين راهپيمايی ويدئويی از امدی کوليبالی، عامل گروگانگيری در سوپرمارکتی در پاريس در اينترنت منتشر شد که وی ضمن اعلام وفاداری به گروه خلافت اسلامی، داعش سابق، مسئوليت قتل يک افسر پليس زن را در روز پنجشنبه برعهده گرفته است.

در اين ويدئو امدی کوليبالی می گويد که با عوامل حمله به دفتر نشريه شارلی ابدو همکاری می کرده است:«ما تيم خود را به قسمت تقسيم کرديم تا بر تاثير عمليات خود بيفزاييم.»

در اين ويدئو همچنين امدی کوليبالی پرچم گروه خلافت اسلامی را در پشت سر خود دارد و يک قبضه کلاشينکف در کنارش قرار دارد.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که مقام های ترکیه و فرانسه به خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری گفته‌اند: حیات بومدین، زنی که به همدستی با امدی کولیبالی متهم شده، «پیش از این حملات وارد ترکیه شده و احتمالا از آنجا به سوریه رفته است.»

XS
SM
MD
LG