لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

دادستان آرژانتین: قاضی نیسمان حکم بازداشت کرشنر را آماده کرده بود


قاضی آلبرتو نیسمان روز ۱۸ ژانویه در آپارتمان خود به قتل رسید
قاضی آلبرتو نیسمان روز ۱۸ ژانویه در آپارتمان خود به قتل رسید

مقامات قضایی آرژانتین می‌گویند که با بازرسی آپارتمان قاضی آلبرتو نیسمان مشخص شده است که او حکم بازداشت کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین را آماده صدور کرده بود.

گزارش خبرگزاری فرانسه در روز سه‌شنبه، ۱۴ بهمن عنوان می‌کند که ویویانا فین، دادستان آرژانتین که پیش از این منکر وجود حکم بازداشت خانم کرشنر شده بود، این بار تایید کرده که قاضی نیسمان چنین حکمی را پیش از مرگ خود صادر کرده است.

جسد آلبرتو نیسمان ۵۱ ساله در حالی‌که به گفته ويويانا فين، گلوله‌ای به سمت راست سرش وارد شده، اما خارج نشده است، در حمام خانه‌اش پيدا شد. اين اتفاق، ۲۸ دی ماه و زمانی افتاده است که او قرار بود در ۲۹ دی ماه، برای ادای توضيحات در مورد اتهام‌هايی که به خانم فرناندز زده، در پارلمان آرژانتين حاضر شود.

​وی رئیس جمهوری آرژانتین را متهم کرده است که با تبانی با ایران تلاش کرده است که بر بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در کانون یهودیان آرژانتین سرپوش بگذارد و آن‌چه را که نقش مقامات ارشد ایران در این واقعه عنوان کرده‌اند، لاپوشانی کند.

اما اکنون با احیای اسنادی که از سطل زباله آقای نیسمان به دست آمده، مشخص شده که او حتی حکم بازداشت کریستینا فرناندز کرشنر را نیز صادر کرده بود.

پیش از این روزنامه آرژانتینی کلارین روز یکشنبه برای نخستین بار از احتمال وجود حکم بازداشت رئیس جمهوری آرژانتین گزارش داده بود، اما این گزارش را ویویانا فین، و جورج کاپیتانیچ، رئیس کابینه، به شدت تکذیب کردند و حتی آقای کاپیتانیچ آن را «آشغال» دانست. اما روز سه‌شنبه خانم فین اعلام کرد که با تکذیب این گزارش دچار اشتباه شده است.

وی اظهار داشت: «این یک سوءتفاهم بود، یک اشتباه غیرعمدی. به هیچ وجه اقدام مغیر قانون نبود.»

دادستان آرژانتین سپس تاکید کرد که او در جریان تحقیقات خود به هیچ وجه تحت فشار «دولت یا هیچ کس دیگری» نبوده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ۷۰ درصد مردم آرژانتین فکر می‌کنند که آنها هیچ وقت پی به واقعیت مرگ آلبرتو نیسمان نخواهند برد. آرژانتین اکنون سردرگم در برابر این مسئله است که آیا دولت این کشور در قتل نیسمان نقش داشته یا این قتل نقشه‌ای برای بدنام کردن کریستینا فرناندز کرشنر بوده است.

XS
SM
MD
LG