لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

مبادله اسرا بین نيروهای اوکراينی و جدایی طلبان طرفدار روسیه


گزارش ها حاکی است که جدایی‌طلبان شرق اوکراین شامگاه روز شنبه، ۱۳۹سرباز اسیر اوکراینی را با ۵۲ جدایی‌طلب در منطقه‌ای در نزدیکی شهر لوهانسک مبادله کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در حساب کاربری توییتر خود این خبر را تایید کرده است.

بر اساس توافق‌نامه مینسک که با پادرمیانی رهبران فرانسه و آلمان امضا شد، دولت اوکراین و شورشیان شرق موظف‌اند تمامی اسرای جنگی خود را با هم مبادله کنند. تعداد دقیق اسرای طرفین مشخص نیست.

در همین حال، جان کری،‌ وزير خارجه آمريکا روز شنبه، ۲۱ فوريه گفته است که ايالات متحده و کشورهای اروپايی در حال مذاکره بر سر تشديد تحريم های روسيه هستند و باراک اوباما طی روز های آينده در خصوص گام های بعدی در قبال بحران اوکراين تصميم خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌جان کری که پس از ديدار با فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا در لندن صحبت می کرد، تصريح کرده است که پس از نقض توافق آتش بس توسط روسيه رييس جمهوری آمريکا در خصوص ارسال سلاح به اوکراين يا تشديد تحريم های روسيه تصميم گيری خواهد کرد.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است:پيش بينی می کنم در چندروز آينده گزينه های پيش رو را بررسی می کند و در خصوص آنها تصميم گيری می کند، چنين تصميمی گام بعدی خواهد بود.

جان کری اضافه کرده است: بحث های جدی بين ما و کشورهای اروپايی متحد ما در جريان است تحريم های بعدی چه خواهند بود و چه زمانی بايد اعمال شوند.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است:مطمئنم اقدامات مضاعفی در پاسخ به نقض آتش بس انجام خواهد شد.

در همين حال، فيلپ هاموند،‌وزير خارجه بريتانيا هم روسيه را به «مواردی از نقض» توافق جديد آتش بس ميان دولت اوکراين و شورشيان هوادار مسکو متهم کرد.

اين در حالی است روز شنبه به دعوت دولت روسيه هزاران تن در مسکو در سالگرد آنچه که «کودتا» عليه دولت طرفدار روسيه در اوکراين می خواندند، تظاهرات کردند.

رئيس جمهور اوکراين خواستار استقرار نيروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در اين کشور شده اما روسيه می‌گويد که چنين درخواستی با هدف نابودی قرارداد آتش‌بس مينسک مطرح شده است.

دولت اوکراين پیشتر اعلام کرده بود که جدایی طلبان طرفدار روسيه با حمله به شهر دبالتسف در شرق اوکراين، قرارداد آتش‌بس را نقض و نيروهای ارتش اوکراين را وادار به تخليه اين شهر استراتژيک کرده‌اند.

خبرگزاری روسی اينترفکس به نقل از فرماندهان جدايی طلبان گزارش داده که در جريان درگيری‌های هفته‌های اخير بر سر کنترل شهر دبالتسف، بيش از ۳۰۰۰ سرباز ارتش اوکراين کشته شده‌اند هرچند مقام‌های دولتی اين آمار را تاييد نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG