لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

ظریف: هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعطیل یا متوقف نمی‌شود


در حالی که تنها ساعاتی پس از اعلام تفاهم اتمی ایران با قدرت‌های جهانی انتقاد از آن در داخل کشور آغاز شد، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بازگشت به تهران اعلام کرد که ایران بر اساس این تفاهم‌نامه روند «غنی‌سازی خود» را با «ضوابط خاص» به مدت ده سال «محدود» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، روز جمعه، ۱۴ فروردین، در بدو ورود به تهران در عین حال گفت که «سایت نطنز به غنی‌سازی خود ادامه می‌دهد».

وی همچنین تاکید کرد که «هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعطیل یا متوقف نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزیر خارجه ایران در عین حال گفت: «صحبت از ۲۰ سال محدودیت شدید به اضافه ۱۰ سال اقدامات درازمدت بود، اما امروز غنی‌سازی ما فقط برای ده سال محدودیت خواهد داشت، آن هم با ضوابطی خاص.»

آقای ظریف روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند ۹۳، نیز گفته بود که جمهوری اسلامی شاید پیشنهاد محدودیت ۱۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد.

وزیر خارجه ایران روز جمعه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که فعالیت بیش از «هزار سانتریفیوژ» در سایت هسته‌ای فردو ادامه پیدا می‌کند که از این تعداد سانتریفیوژ «دو زنجیره» بدون مواد هسته‌ای کار خواهد کرد.

به گفته آقای ظریف، این مرکز به «مرکز پیشرفته هسته‌ای و تحقیقاتی» تبدیل خواهد شد.

تبدیل شدن سایت فردو به مرکزی تحقیقاتی از جمله تعهدهای ایران در تفاهم با شش قدرت بزرگ جهانی در لوزان است. این در حالی است که برخی از چهره‌های اصولگرا از تعهد ایران برای توقف غنی‌سازی در این مرکز انتقاد کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز ۱۶ تیرماه ۹۳ «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

آقای ظریف همچنین در ادامه سخنان خود گفت: «روزی که توافق اجرایی شود، کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد.»

وی اضافه کرد: «ما کاری نداریم که روش‌های قانونی داخلی دولت آمریکا چیست؛ چرا که این مسئولیت دولت آمریکا است که این روش‌ها را دنبال کند... و اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم‌ها صحبت می‌کند، باید بدانیم که برخلاف آن چه که تاکنون تصویب شده صحبت می‌کند.»

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تا آخر تابستان امسال می‌توان روی لغو تحریم‌ها حساب کرد گفت که «تقریبا این گونه خواهد شد».

بر اساس توافق ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در لوزان، اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران، به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

با این حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده است که اگر تهران بر اساس تفاهم عمل نکند، تحریم‌ها مجددا اعمال خواهد شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای ظریف نیز گفت: «امکان دیگری در توافق وجود خواهد داشت و آن این است که اگر طرف مقابل گفت تحریم‌ها را برمی‌گردانیم، ما نیز می‌توانیم پس از یک روندی از اجرای تعهدات در صورت نقض از سوی طرف مقابل خودداری کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد: «ما چند هدف جدی از مذاکرات داشتیم و هنوز در آغاز راه هستیم، اما در نهایت بر مبنایی که تاکنون به آن دست یافتیم، فکر می‌کنیم که به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، جمعی از مردم در روز چهارشنبه با حضور در فرودگاه مهرآباد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران استقبال کردند.

بر اساس این گزارش، استقبال‌کنندگان «شعارهایی انتقادی از نحوه پوشش صداوسیما» از مذاکرات لوزان سر داده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، شعارهایی نظیر «وزیر اهل منطق، یادآور مصدق» و «دکتر ظریف زنده‌باد، روحانی پاینده‌باد» از جمله دیگر شعارهای این استقبال‌کنندگان بوده است.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خبرآن‌لاین و ایلنا، تعدادی از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران از جمله باران کوثری، پیمان معادی، مهناز افشار، نیوشا ضیغمی، صابر ابر، حمید گودرزی، نفیسه روشن و پرند زاهدی با نوشتن در شبکه‌های اجتماعی از تیم مذاکره‌کننده ایران تشکر کردند.

در همین حال حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، گفت که «بی‌شک این کار بزرگ دولت روحانی و ظریف در تاریخ ثبت خواهد شد».

وی اضافه کرد: «دلواپسان از امروز در معرض آزمون بزرگی هستند و باید دید آیا قدر این نعمت بزرگ الهی را می‌دانند، یا خیر.»

آقای مرعشی تصریح کرد: «اگر آنها قصد خدمت و دستیابی به منافع ملی را داشتند، باید امروز راضی باشند، اما اگر قصدشان خودنمایی و دستیابی به اهداف افراطی بوده، از امروز باید با تاسی به تاییدات رهبری آرام بگیرند و بگذارند در سال تعامل دولت و ملت این دولت هم در آرامش کشور را اداره کند.»

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ایران پس از برگزاری همایشی با نام «دلواپسیم» در سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۳، برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود که بیشتر آنها نزدیک به جبهه پایداری و اصول‌گرایان تندرو هستند.

XS
SM
MD
LG