لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

ظریف: انتشار فکت‌شیت ایرانی در دستور کار وزارت خارجه است


وزیر خارجه ایران می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی گفته است «همانطور که آمریکایی‌ها فکت‌شیت منتشر کردند، شما هم دیدگاه‌های خود را بگویید» و در نتیجه «تدوین مکتوب خلاصه‌ای از آنچه گفته شده است، در دستور کار قرار دارد».

محمد جواد ظریف، ۲۵ فروردین ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفته است تهران از ابتدا فکت‌شیت خود را، نه به عنوان سندی رسمی که هنوز وجود ندارد، بلکه برای اطلاع‌رسانی، در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در ادامه افزوده است تدوین مکتوب خلاصه ای از آنچه که گفته شده است نیز «در دستور کار قرار دارد» و «طبق صلاحدید» مقام‌های ارشد ایران و با توجه به وضعیت مذاکرات، نیت رهبر جمهوری اسلامی اجرا خواهد شد.

این سخنان در حالی‌ست که علی‌اکبر ولایتی، از مشاوران آیت‌الله خامنه‌ای، گفته است «انتشار گزاره‌برگ (فکت‌شیت) تنها باعث جلب افکار عمومی می‌شود و از آنجایی که بیانیه لوزان هیچ تعهدی را متوجه ایران نمی‌کند، انتشار گزاره‌برگ هم تنها مخل مذاکرات با ۱+۵ خواهد بود».

در همان روز سه‌شنبه ۲۱۲ نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای به محمد جواد ظریف خواسته بودند تا این «فکت‌شیت» منتشر شود.

وزارت خارجه ایالات متحده پیشتر متنی را در چند صفحه منتشر کرد که در برگیرنده‌ مواردی‌ست که در لوزان سوئیس بر سر آن تفاهم شده است.

این تفاهم قرار است چهارچوب توافق جامع و نهایی را تشکیل دهد که مهلت رسیدن به آن تا پایان ماه ژوئن، دو ماه و نیم دیگر، تعیین شده است.

مقام‌های ایرانی از بخشی از متن منتشر شده از سوی آمریکا انتقاد کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری مهر گفته است وظیفه اصلی وزارت خارجه، نه شرکت شبانه‌روزی در میزگرد و جلسه، بلکه به نتیجه رساندن مذاکرات در ۸۰ روز آینده است.

آقای ظریف افزوده است هیئت ایرانی در روزهای آینده مذاکرات در سطح کارشناسی را از سر می‌گیرد.

ایران و قدرت‌های جهانی، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین، در حال گفت‌وگو برای نهایی کردن توافقی در مورد برنامه اتمی تهران هستند که از یک سو صلح‌آمیز بودن آن را به طور عینی و قابل راستی‌آزمایی اثبات کرده و از سوی دیگر راه رفع تحریم‌ها علیه ایران را بگشاید.

XS
SM
MD
LG