لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

پیشروی گروه خلافت اسلامی در استان الانبار و پالایشگاه بیجی عراق


افراد گروه «خلافت اسلامی» با پیشروی در استان الانبار عراق موفق به تصرف سه روستا شدند که در نزدیکی شهر رمادی، مرکز سنی‌نشین این استان قرار دارند. همچنین گزارش‌هایی نیز از پیروزی‌های داعش در جبهه بیجی، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جهادگرایان داعش بامداد چهارشنبه ۲۶ فروردین روستاهای صوفیه، ابوغنیم و السجاریه را که تحت کنترل حکومت عراق بود، تصرف کردند، رخدادی که ساکنان این روستاها را ناگزیر از ترک خانه‌های خود کرده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از ساکنین استان الانبار نوشته که جبهه جنگ تا دروازه‌ شرقی رمادی کشیده شده به‌طوری که صحنه یکی از نبردها تنها دو کیلومتری یک ساختمان دولتی بوده است.

شبه‌نظامیان داعش در روستای صوفیه یک مرکز پلیس را بمباران کرده و یک نیروگاه را نیز به تصرف خود در آورده‌اند. آنها همچنین حوالی ظهر چهارشنبه جبهه جدیدی به سمت سه روستای دیگر در شمال شرق رمادی گشودند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که این گزارش‌ها را ژنرال تحسین ابراهیم، سخنگوی وزارت دفاع عراق تایید کرده و گفته که نیروهای «خلافت اسلامی» «در برخی مناطق استان الانبار پایگاه‌هایی را به دست آورده‌اند».

این مقام دولت عراق با این حال اطمینان داده که «شرایط تحت کنترل است و در ساعات پیش روی این بن‌بست حل و فصل خواهد شد».

در همین حال خبرگزاری فرانسه از پیروزی داعش در جبهه پالایشگاه بیجی خبر داده به‌ طوری که بخش‌هایی از این پالایشگاه به دست جهادگرایان افتاده است.

گروه خلافت اسلامی بیش از ۱۰ ماه است که تلاش می‌کند پالایشگاه بیجی را به تصرف خود درآورد اما با مقاومت نیروهای امنیتی عراق مواجه شده‌ است.

این خبرگزاری به نقل از یکی از مسئولان ارشد شرکتی که پالایشگاه بیجی زیر نظر آن است گزارش داده که داعش اکنون کنترل موسسه آموزشی پالایشگاه و بخش‌های تولیدی و حمل و نقل آن و نیز برخی راه‌های منتهی به بیجی را تصرف کرده است.

وزارت نفت عراق اما این گزارش را تایید نکرده است. پالایشگاه نفت بیجی در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد. این پالایشگاه در دوره‌ای ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کرد که برابر با نیمی از نیاز عراق بود.

XS
SM
MD
LG