لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

«لغو محدودیت‌های سیاسی» روسیه برای تحویل موشک اس۳۰۰ به ایران


سامانه پدافندی اس۳۰۰
سامانه پدافندی اس۳۰۰

شرکت «آلماز-آنتی»، تولیدکننده دولتی سلاح در روسیه، روز سه‌شنبه، ۱۲ خرداد، اعلام کرد که هم‌اینک تمامی محدودیت‌های سیاسی از پیش پای تحویل سامانه پدافند موشکی اس۳۰۰ به ایران برداشته شده و در صورت توافق تجاری، فروش این تسلیحات به ایران انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یان نوویکوف، مدیر اصلی شرکت «آلماز-آنتی»، تأیید کرد که تمامی محدودیت‌هایی که در سال ۲۰۱۰ تحت فشار غرب علیه تحویل اس۳۰۰ به ایران وضع شده بود هم‌اینک لغو شده‌ است.

وی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت در این باره افزود: «تمامی محدودیت‌ها از سوی مقامات سیاسی برچیده شده‌ و هر زمان که قرارداد امضا شود این سامانه را تحویل می‌دهیم، از جمله به ایران.»

یان نوویکوف در مورد زمان تحویل اس۳۰۰ به ایران و این‌که امضای قرارداد چه زمانی ممکن است انجام شود توضیح بیشتری نداد.

موشک‌ ضدهوایی اس۳۰۰ قادر است هواپیماها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

هر چند جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را با روسیه امضا کرد، مسکو پس از به تعویق انداختن چندین‌باره تحویل این سامانه، اواسط مهرماه سال ۸۹ اعلام کرد در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از تحویل این سیستم پدافند هوایی به ایران خودداری می‌کند.

در اين مدت، آمريکا، اسرائيل، کانادا و فرانسه، از کشورهايی بودند که درباره تحويل دادن اين سيستم به روسیه هشدار دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اما در فروردین‌ماه امسال با صدور فرمانی تحویل سامانه پدافندی اس-۳۰۰ به ایران را مجاز اعلام کرد.

این تصمیم آقای پوتین پس از آن اعلام شد که روسیه و دیگر قدرت‌های جهانی به توافقی موقت درخصوص «شفاف‌سازی» بیشتر در برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند.

XS
SM
MD
LG