لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

اسرائیل: در هتل‌های محل مذاکرات ایران جاسوسی نکرده‌ایم


الی بن داهان
الی بن داهان

معاون وزیر دفاع اسرائیل گزارش‌های مربوط به جاسوسی این کشور از هتل‌های محل مذاکرات اتمی با ایران را رد کرد و آن را خبری «مضحک» خواند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، الی بن داهان روز چهارشنبه ۲۰ خرداد گفت: «احتمال این که اسرائیل دست به جاسوسی اینترنتی وای‌فای هتل و دیگر سیستم‌ها زده باشد، مضحک است».

شرکت حفاظت و امنیت رایانه‌ای «کاسپرسکی» روسیه گفته است در سه هتل میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ یک ویروس‌ کامپیوتری جاسوسی پیدا کرده که به نظر بسیاری از کارشناسان، جاسوسان اسرائیلی از آن استفاده می‌کنند.

این مطلب را روزنامه آمریکایی «وال‌ استریت جورنال» روز چهارشنبه و بر پایه یافته‌های شرکت کاسپرسکی منتشر کرده‌ بود.

به نوشته وال‌ استریت جورنال، متخصصان کاسپرسکی در جریان جستجوی خود به این نتیجه رسیدند که سه هتل محل مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی هدف حمله این ویروس بوده‌اند.

حمله بدافزاری به نام «استاکس‌نت» به تاسیسات ایران یکی از خبرسازترین حملات سایبری سال‌های گذشته است که در سال ۲۰۱۰ میلادی شناسایی شد.

البته طی این مدت ویروس‌ها و بدافزارهایی جز استاکس‌نت نیز مانند دوکو، فلیم و گائوس به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه حمله کرده‌اند.

شرکت کاسپرسکی هم‌اینک گزارش می‌دهد جاسوس‌افزاری که سه هتل یادشده را هدف قرار داده نسخه بهبودیافته‌ای از ویروس «دوکو» است، ویروسی که در سال ۲۰۱۱ از سوی متخصصان شناسایی شد.

به نوشته وال‌ استریت جورنال، مقام‌های کنونی و پیشین آمریکایی و بسیاری از کارشناسان سایبری می‌گویند که ویروس دوکو برای حساس‌ترین عملیات اطلاعاتی اسرائیل طراحی شده‌ است.

مقام‌های ارشد آمریکایی پیش از این، در سوم فروردین سال جاری گفته‌ بودند که اسرائیل از مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ جاسوسی می‌کند.

XS
SM
MD
LG