لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

نشست ژنو در مورد بحران یمن آغاز می‌شود


دبیر کل سازمان ملل، که به ژنو رفته از طرف‌ها خواسته تا بدون پیش‌شرط و با حسن نیت به این نشست بیایند
دبیر کل سازمان ملل، که به ژنو رفته از طرف‌ها خواسته تا بدون پیش‌شرط و با حسن نیت به این نشست بیایند

نشست «مشورتی اولیه» ژنو، روز دوشنبه ۲۵ خرداد ماه، با حضور طرف‌های درگیر در یمن؛ دولت در تبعید آن کشور و از سوی دیگر شورشیان، برگزار می‌شود.

این نشست، در حالی آغاز می‌شود که نمایندگان طرف‌ها حتی حاضر به آغاز گفت‌وگوها در اتاقی مشترک نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن، در بیانیه‌ای روز دوشنبه گفته است که این نشست را آغازی بر «یک رایزنی جامع اولیه» در مورد بحرانی می‌داند که بیش از ۲۵۰۰ کشته برجای گذاشته و مورد «فاجعه‌بار» بودن آن هشدار داده‌ شده است.

ناظران خوشبینی چندانی به نتیجه نشست ژنو ندارند.

با این همه این نخستین بار است که همه جناح‌های اصلی درگیر در بحران یمن، حوثی‌ها که از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند و دولت در تبعید، که از حمایت عربستان سعودی و متحدانش برخوردار است، در آن شرکت می‌کنند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، که خود در بازگشایی نشست شرکت می‌کند از طرف‌ها خواسته تا بدون پیش‌شرط و با حسن نیت به ژنو بیایند.

او پیشتر گفته بود هدف از گردهمایی، پیدا کردن راهی برای آتش‌بس، برنامه‌ای برای عقب‌نشینی حوثی‌ها و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه است.

نبردها و حملات هوایی در یمن همچنان ادامه دارد
نبردها و حملات هوایی در یمن همچنان ادامه دارد

یمن صحنه درگیری‌های زمینی میان شورشیان حوثی و متحدان آنها، از یک سو و مخالفان آنها، که عمدتا هوادار عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید آن کشور هستند، شده است.

از سوی دیگر شورشیان، هدف حملات هوایی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

بحران یمن نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها در منطقه را بیشتر کرده و در عین حال بار دیگر بر روابط پر فراز و نشیب ریاض و تهران سایه افکنده است.

سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در آن کشور را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و می‌گوید ۸۰ درصد جمعیت ۲۰ میلیونی غیرنظامی آن کشور به کمک نیاز دارند.

نشست ژنو در حالی برگزار می‌شود که پیشروی حوثی‌ها و حملات هوایی عربستان همچنان ادامه داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در ۲۴ خرداد ماه، شورشیان حوثی شهر «الحَزم» مرکز استان «جوف» را به کنترل خود درآوردند. این استان هم‌مرز با عربستان سعودی است.

XS
SM
MD
LG