لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

محسنی اژه‌ای: حکم محمدعلی طاهری هنوز قطعی نیست


محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۹ و سپس سال ۱۳۹۰ بازداشت شد
محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۹ و سپس سال ۱۳۹۰ بازداشت شد

در پی انتشار گزارش‌ها در مورد حکم اعدام محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه» و سپس تکذیب آن از سوی خبرگزاری قوه قضائیه ایران، سخنگوی این نهاد اکنون بدون تائید یا رد آن می‌گوید «علی‌الفرض هم که حکم صادر شده باشد، قطعی نیست».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه ایران، چهارم تیر ماه به خبرگزاری فارس گفته است «هنوز احکامش قطعی نیست و مسائلی که مطرح شده از قاضی جویا شدم که تائید می‌کند یا نه، ولی علی‌الفرض هم که حکم صادر شده باشد، حکم قطعی نیست.»

تنها چند روز پیش از این، در ۳۰ خرداد ماه، يک «منبع آگاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری ميزان،‌ که متعلق به قوه قضاييه ایران است، صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری، بنيان‌گذار «عرفان حلقه»، را تکذيب کرده بود.

این منبع حتی تاکید کرده بود که حکم او «تا به امروز صادر هم نشده است».

يک مقام قضايی نيز درباره صدور حکم به خبرگزاری «تسنيم» گفته بود: رسيدگی به اين پرونده هنوز نهايی نشده و قاضی پرونده وارد مرحله صدور حکم نشده است.

در سخنان آقای اژه‌ای در مورد احتمال قطعی نبودن حکم، روشن نیست حکم بنیان‌گذار «حلقه عرفان» صادر شده، و آیا بنا بر گزارش‌های اولیه این حکم اعدام است یا نه.

پیشتر محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای طاهری، گفته بود شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای موکلش، «به اتهام افساد فی‌الارض»، حکم اعدام صادر کرده، اما دادگاه «هنوز آن را ابلاغ نکرده است».

محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» راه انداخت که بنا بر گزارش‌هایی به ارائه خدمات درباره «طب مکمل ايرانی، فرادرمانی و سايمنتولوژی» می‌پرداخت.

او ده سال پس از آن بازداشت شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، می‌گوید آقای طاهری يک بار هم در سال ۱۳۸۹ بازداشت شد که پس از ۶۷ روز به سر بردن در سلول انفرادی، آزاد شد.

سازمان عفو بین‌الملل در اردیبهشت ماه در مورد احتمال صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG