لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

برگزاری «آخرین» جلسه دادگاه جيسون رضائيان


جيسون رضائيان، خبرنگار واشینگتن پست، عکس آرشیوی است
جيسون رضائيان، خبرنگار واشینگتن پست، عکس آرشیوی است

چهارمين و «آخرين» جلسه دادگاه جيسون رضائيان، خبرنگار روزنامه واشينگتن پست در تهران، صبح روز دوشنبه، ۱۹ مرداد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به رياست قاضی ابوالقاسم صلواتی و به صورت غيرعلنی برگزار شد.

وکيل جيسون رضائيان نيز خبر داد که در اين جلسه «دفاعيات آخر» از آقای رضائيان گرفته شده است.

پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که آقای رضائیان را هرچه سریعتر آزاد کرده و از طرح اتهام‌های به گفته او نامشخص دست بردارند.

گزارش حسین قویمی از روند محاکمه جیسون رضاییان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری فارس، ليلا احسن، وکیل آقای رضائیان اضافه کرد: «من بخشی از دفاعيات را شفاهی ارائه کردم و آن بخشی را که فرصت دفاعش پيش نيامد به صورت مکتوب لايحه‌ای را تقديم دادگاه کردم.»

وی پيش بينی کرد که «به احتمال زياد» ظرف يک هفته آينده رأی دادگاه صادر خواهد شد.

مریم رضائیان (راست) و یگانه صالحی، مادر و همسر جیسون رضائیان
مریم رضائیان (راست) و یگانه صالحی، مادر و همسر جیسون رضائیان

درهمين حال به گزارش خبرگزاری ايسنا، مری رضائيان، مادر جيسون رضائيان، پس از پايان جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران اظهار اميدواری کرد که «با تحولاتی که اخيرا اتفاق افتاده» پسرش آزاد و «رفع اتهام» شود.

خانم رضائيان خطاب به خبرنگاران گفت: « جيسون خبرنگار و کارش خبری بوده و منابع خبری اش هم مثل منابع شما بوده است.»

مادر جيسون رضائيان تاکيد کرد که دليلی بر جاسوسی پسرش «وجود ندارد» و اگر قوه قضاييه «شواهد و ادله ای» در اينباره دارد، بيان کند.

خانم رضائيان گفت که او و همسر جيسيون رضائيان امکان حضور در جلسه دادگاه را نداشته اند.

وی همچنين خبر داد که هفته پيش با پسرش ملاقات کرده است.

اولين جلسه دادگاه آقای رضائيان روز پنجم خرداد به صورت غيرعلنی برگزار شده بود اما خبرگزاری مهر بخشی از جزئيات اين جلسه را منتشر کرده بود.

در همين حال غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه، اين اقدام خبرگزاری مهر را «کاری خلاف» خوانده و گفته بود که «موضوع تحت تعقيب قرار گرفته و دست بررسی است.»

خبرگزاری مهر در گزارش خود خبر داده بود که در جريان جلسه دادگاه غيرعلنی جيسون رضائيان، ترجمه نامه‌ای به زبان فارسی خوانده شده که دادگاه ايران مدعی است خطاب به باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، نوشته شده و در آن آقای رضائيان می‌گويد: «در ايران، من با کارگران ساده ايرانی و نيز روحانيون با نفوذ در تماس هستم.»

با اين حال مارتين بارون، مدير اجرايی روزنامه واشينگتن پست، در بيانيه‌ای اعلام کرد که جيسون رضائيان «هيچ‌ گاه تماس مستقيمی با کاخ سفيد نداشته و نامه‌ای ننوشته‌ است.»

ماه گذشته،روزنامه واشينگتن پست با برپايی کارزاری به منظور آزادی جيسون رضائيان، گزارشگر اين رسانه که در ايران بازداشت شده است، خواستار مداخله و کمک شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اين زمينه شد.

دومين و سومين جلسه دادگاه جيسون رضائيان نيز روزهای ۱۸ خرداد و ۲۲ مرداد ماه برگزار شده بود.

آقای رضائيان روز ۳۱ تير سال گذشته همراه همسر خود، يگانه صالحی، و يک نفر ديگر که هرگز نامی از او برده نشد در ايران بازداشت شد.

يگانه صالحی، همسر آقای رضائيان، که برای يک روزنامه انگليسی ‌زبان در ابوظبی کار می‌کرد، پس از دو ماه و نيم به قيد ضمانت آزاد شد.

جيسون رضائيان با اتهاماتی چون «جاسوسی به نفع دولت متخاصم و فعاليت تبليغی عليه نظام» روبه روست. روزنامه واشينگتن پست اتهام های آقای رضائيان را بی پايه خوانده است.

XS
SM
MD
LG