لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

سامانتا پاور: اگر آمریکا توافق اتمی را رد کند در جهان منزوی می‌شود


سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، هشدار داده که در صورت رد توافق هسته‌ای با ایران توسط کنگره، ایالات متحده «در جهان منزوی خواهد شد و نفوذش نیز کاهش خواهد یافت».

خانم پاور در یادداشتی که روز چهارشنبه چهارم شهریور در سایت «پولیتیکو» منتشر کرد، هشدار داد که رای منفی کنگره به این توافق، کار دولت آمریکا را برای جلب حمایت از تحریم‌ها علیه ایران دشوار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد افزوده است: «اگر ایالات متحده این توافق را رد کند، ما فورا خودمان را از کشورهایی که در دو سال گذشته با ما کار کرده‌اند تا دشوار‌ترین مفاد آن به نتیجه برسد، منزوی خواهیم کرد».

سامانتا پاور تاکید کرده است که در این صورت «ما از شرایطی که ایران در آن منزوی است به شرایطی خواهیم رفت که آمریکا در آن منزوی خواهد بود».

ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در ۲۳ تیرماه و پس از حدود ۱۰ سال مذاکره، در ‌‌نهایت به توافقی بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی رسیدند.

بر مبنای این توافق، ایران بخش عمده‌ای از برنامه اتمی خود را کاهش می‌دهد و نظارت‌های فوق‌العاده‌ای را می‌پذیرد و در قبال آن، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن متوقف یا لغو می‌شوند.

این توافق اما مخالفان زیادی به خصوص در کنگره آمریکا دارد.

کنگره ایالات متحده که از ترکیب سنا و مجلس نمایندگان این کشور تشکیل شده تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) فرصت دارد تا توافق اتمی میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی را رد یا تایید کند.

اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد که مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده‌اند اما باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، هشدار داده که مخالفت کنگره با توافق را وتو خواهد کرد.

اما مخالفان توافق اتمی هم یک راه برای بی‌اثر کردن حق وتوی باراک اوباما دارند؛ اینکه حداقل ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا و ۲۹۰ نفر از ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده علیه توافق اتمی رای دهند.

XS
SM
MD
LG