لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

گزارش کمیسیون برجام در آستانه ارائه به صحن علنی


نائب رئیس کمیسیون برجام، از آماده شدن گزارش این کمیسیون در مورد سند توافق هسته‌ای خبر داده و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز ابراز عقیده کرده است که مجلس بدون رد یا تأیید برجام، باید در مصوبه‌ای «خطوط قرمز» را «به عنوان یک ضرورت» اعلام کند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، یکشنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی در شبکه عربی‌زبان جمهوری اسلامی، العالم، ابراز نظر کرده که در مورد توافق اتمی وین، مجلس نباید آن تصویب و یا رد کند.

اظهار نظری که می‌تواند با سخنان روز دوشنبه نایب رئیس کمیسیون برجام در تضاد باشد که معتقد است، مجلس نظر خود درباره این توافق را «به صورت قانون» تصویب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون برجام، روز دوشنبه ۳۰ شهریور، این موضوع را پس از اعلام خبر آماده شدن گزارش کمیسیون برجام درباره توافق اتمی وین، اعلام کرده است. گزارشی که به گفته او «به زودی» به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

آقای حقیقت‌پور همچنین گفته است که کمیسیون برجام این «رویه» که مجلس نباید توافق اتمی را رد یا قبول کند، را قبول ندارد و اگر دولت درباره این توافق به مجلس لایحه ندهد، نمایندگان در قالب طرحی، برجام را «به صورت قانون» تصویب خواهند کرد.

وی همچنین تأکید کرده که دولت مکلف خواهد بود، توافق اتمی وین یا برجام را «با مختصات و شرایطی» که در مجلس به تصویب می‌رسد، «اجرایی و عملیاتی کند».

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یکشنبه‌شب در یک یک برنامه تلویزیونی با شبکه العالم، ابراز نظر کرده بود که مجلس تنها باید «خطوط قرمز به عنوان یک ضرورت» را تصویب کند و به دولت برای اجرا کردن این توافق اجازه دهد.

وی درعین حال اضافه کرده بود: «البته این فعلاً در مرحله سخن است و باید ظرف چند روز آینده وارد مرحله عمل شود، و اگر این ایده به این مرحله عمل برسد، فکر می‌کنم که در صحن مجلس هم بتواند اکثریت رأی را جمع کند».

به گفته آقای بروجردی، در بین نمایندگان مجلس چند نظریه وجود دارد که یکی از آنها صدور بیانیه درباره توافق اتمی وین است.

وی درعین حال گفته بود: «من فکر می‌کنم که سمت و سوی حرکت ما به طرف یک مصوبه قانونی برود» و ابراز امیدواری کرده بود که «برجام ظرف حداکثر یک هفته آینده از سد مجلس عبور کند».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از این نیز گفته بود که مجلس در «پایان بررسی» توافق اتمی وین، «گزارشی از نقطه نظرات و راهکارهای چگونگی برون‌رفت از برخی چالش‌ها» را ارائه خواهد کرد.

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌‌ای» باید «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «به مجلس ارائه شود» و ۲۰۱ نماینده مجلس از دولت خواسته‌‌اند که «هرچه سریع‌‌تر» توافق اتمی وین را «در قالب لایحه‌‌ای» به مجلس ارائه کند.

با این حال دولت حسن روحانی از ارائه لایحه به مجلس خودداری کرده و مقامات دولتی بارها تأکید کرده‌اند که این توافق نیاز به تصویب در مجلس ندارد.

اعضای تیم مذاکره اتمی ایران نیز بارها تأکید کرده‌اند که مجلس یا شورای عالی امنیت ملی، تنها می‌توانند توافق اتمی وین را رد یا تأیید کنند و نمی‌توانند جزئیات آن را تغییر دهند.

پیش از این محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، نیز گفته بود که «ارائه لایحه برجام به مجلس منافع ملی را تأمین نمی‌کند».

در مجلس ایران، نمایندگانی که از تصویب یا رد برجام در قالب لایحه یا طرح پیشنهادی حمایت می‌کنند، گفته‌های خود را به این اظهار نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مستند می‌کنند که روز پنجشنبه ۱۲ شهریور، تأکید کرده بود، مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود و «نمایندگان ملت» باید درباره رد یا تصویب آن تصمیم بگیرند.

بازدید تشریفاتی که فقط چند دقیقه طول کشید

اما بازدید یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سایت پارچین که پیشتر از سوی مقام‌های ایرانی «تشریفاتی» توصیف شده بود، در گفته‌های یک‌شنبه شب آقای بروجردی بازتاب داشت.

آقای بروجردی در بخش دیگری از سخنان یکشنبه‌شب خود گفت که این بازدید به دنبال «فضاسازی گسترده رسانه‌های آمریکایی و غربی» درباره ساخت و سازها دراین منطقه انجام شده و آمانو «از نزدیک دید که اگر آنجا بولدوزر آمده برای این است که زمینی که به طور طبیعی بر اثر حرکت طبیعت دچار رانش شده ترمیم کند».

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس، گفت که این بازدید «چند دقیقه» بیشتر طول نکشید و آقای آمانو و معاونش «تجهیزاتی نداشتند، حتی گوشی تلفن».

وی همچنین «تعمیر یک جاده تخریب شده بوسیله سیلاب»، «ساخت اتاق استراحت کارگران و یک سرویس بهداشتی » و ساخت یک «رختکن » را ساخت و سازهای اخیر در پارچین ذکر کرد.

XS
SM
MD
LG