لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

سوریه؛ «افزایش» حملات روسیه و «پیشروی» نیروهای اسد


ارتش و نیروهای وابسته به بشار اسد در غرب سوریه
ارتش و نیروهای وابسته به بشار اسد در غرب سوریه

روسیه می‌گوید بر شدت حملات هوایی خود در سوریه، در آغاز هفته جاری، افزوده است. گزارش‌هایی نیز از پیشروی نیروهای وابسته به بشار اسد در لاذقیه و حما منتشر شده است.

روسیه می‌گوید بر شدت حملات هوایی خود در سوریه علیه «گروه‌های تروریستی» افزوده است.

شبکه تلویزیونی روسی «راشا تودی» ۱۸ مهر ماه گزارش داد که حملات هوایی آن کشور علیه «انواع گروه‌های تروریستی، در درجه اول حکومت اسلامی» سبب شده تا نیروهای وابسته به بشار اسد پیشروی‌هایی در حما داشته باشند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش مشابهی در مورد پیشروهای نیروهای مسلح وابسته به دمشق منتشر کرده است.

به گفته تلویزیون دولتی سوریه و نیز سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، نیروهای بشار اسد توانسته‌اند روستایی را در استان حما از گروهی از مخالفان، از جمله نیروهای «جبهه‌النصره» پس بگیرند. جبهه‌النصره شاخه‌ای از القاعده در سوریه است.

اما در مورد گروه‌هایی که هدف حملات هوایی نیروهای روسی در مناطق مختلف آن کشور قرار گرفته‌اند، همچنان گزارش‌های گوناگونی منتشر می‌شود.

خبرگزاری رویترز از قول ناظرانی داخل سوریه می‌گوید برخی از حملات هوایی اخیر روسیه مناطقی را هدف قرار داده است که اسلام‌گرایان افراطی در آنها حضوری بسیار اندک دارند.

پیشتر ایالات متحده و پیمان آتلانتیک شمالی در مورد اینکه عمده حملات هوایی روسیه به اهدافی به غیر از «حکومت اسلامی» یا گروه‌های مرتبط با القاعده انجام می‌شود، ابراز نگرانی کرده بودند.

پیشروی گفت‌وگوهای واشینگتن-مسکو

مقام‌های دفاعی ایالات متحده می‌گویند مذاکرات میان آن کشور و روسیه در مورد جلوگیری از برخورد هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا و ارتش روسیه، در روز ۱۸ مهر ماه، «پیشرفت» داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، واشینگتن از برنامه‌ریزی برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر خبر داده است.

مقام‌های نظامی و دفاعی دو طرف یک کنفرانس ویدئویی ۹۰ دقیقه‌ای برگزار کردند تا در مورد تهمیدات لازم امنیتی برای پروازها بر فراز سوریه گفت‌وگو کنند.

حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه از سال گذشته آغاز شده است. این ائتلاف به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و برخی دیگر افراطیون اسلام‌گرا حمله کرده است.

روسیه کم‌تر از دو هفته پیش وارد کارزار سوریه شد.

XS
SM
MD
LG