لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

صدور یک میلیون و ۲۵۰ هزار ویزا برای شرکت در مراسم اربعین عراق


زائران ایرانی در مرز و ایران و عراق در استان ایلام
زائران ایرانی در مرز و ایران و عراق در استان ایلام

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور ایران خبر داد که تا شامگاه روز چهارشنبه یک میلیون و ۲۵۰ هزار ویزای سفر به عراق برای شرکت در مراسم اربعین صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بابک دین‌پرست روز پنجشنبه پنجم آذر، همچنین گفت که تاکنون ۶۹۶ هزار و ۷۴۹ نفر برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته‌اند.

در همین حال سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، از موافقت دولت عراق با افزایش زمان صدور ویزا تا نهم آذرماه خبر داد و گفت که روزانه نزدیک به ١٠٠ هزار ویزای سفر به عراق صادر می‌شود.

وی همچنین خبر داد که هزار زائر ایرانی بدون ویزا در شهر مهران و حدود ٨٠٠ زائر بدون ویزا نیز در مزرهای چذابه و شلمچه، تجمع کرده‌اند.

به گفته آقای اوحدی این زائران خواستار گرفتن ویزا در مرز هستند، در حالی که پیش از این «بار‌ها گفته شده این امکان در مرز‌ها وجود ندارد».

در روزهای گذشته مقامات وزارت کشور و وزارت خارجه ایران به زائران ایرانی درباره سفر غیرقانونی به عراق هشدار داده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفت که «ورود بدون ویزا به کشور عراق تا شش سال حبس دارد».

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور ایران، نیز روز دوشنبه دوم آذر، از «توافق‌هایی» برای حل مشکل «اتباع ایرانی فاقد مدرک» در عراق خبر داده و گفته بود که سال گذشته افراد ایرانی که مدارکشان را گم کرده بودند، در عراق دستگیر شدند.

وی گفته بود: «ما از وزیر کشور عراق درخواست کردیم اگر امسال با موارد مشابهی مواجه شدند، آن افراد را به دستگاه قضایی عراق تحویل ندهند، بلکه سریع به مرزبانی تحویل دهند تا مسئله از آن طریق پیگیری شود».

وی همچنین از ایجاد «لایه‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی» برای امنیت زائرین اربعین توسط دولت عراق و با کمک «مستشاری» ایران خبر داد.

جمعه، ۲۱ آذر ۹۳ و همزمان با سفر شیعیان برای برگزاری مراسم اربعین در عراق، بر اثر انفجار شش خمپاره در شهر کربلای عراق «یک نفر» کشته و «چهار نفر» مجروح شده بودند. هیچ یک از کشته و مجروحان ایرانی نبودند.

مقامات دولت ایران پیش‌بینی کرده‌اند که امسال دو میلیون ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کنند.

به گفته مقامات وزارت کشور ایران، در سال ۹۳ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته بودند.

براساس گزارش‌ها سال گذشته ۱۷ تا ۲۰ میلیون زائر شیعه برای شرکت در این مراسم به عراق سفر کرده بودند.

اربعین حسینی مراسمی است که در چهلم کشته شدن امام سوم شیعیان در صحرای کربلا همه ساله برگزار می‌شود و یکی از پر ازدحام‌ترین مراسم دینی اسلامی است که به شیعیان تعلق دارد.

XS
SM
MD
LG