لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

کاهش بهای نفت ادامه دارد؛ سقوط ارزش سهام در آسیا


با برداشته شدن تحریم‌های ایران، و در حالی‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد «عرضه بیش از حد» نفت هشدار داده است، بهای نفت آمریکا، صبح روز چهارشنبه به پایین‌ترین میزان طی ۱۲ سال گذشته سقوط کرد و به زیر ۲۸ دلار در هر بشکه رسید.

در عین حال صبح و ظهر روز چهارشنبه ارزش سهام در بازارهای اصلی آسیا نیز افت داشته است.

در ژاپن سهام بیش از دو در صد و در بورس هنگ‌کنگ ۳.۲۸ درصد سقوط کرده است. بنا برگزارش‌ها افت بهای نفت و وضعیت اقتصاد جهانی، به افزایش نگرانی‌ها و افت ارزش سهام دامن زده است.

بهای نفت در بازارهای جهانی نیز طی دو روز گذشته سیر نزولی کم‌سابقه‌ای گرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از جاناتان بارات، یک کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در سیدنی استرالیا، نقل کرده است که «بهای نفت به اندازه‌ای رسیده که همه کشورهای عضو اوپک (سازمان کشورهای تولیدکننده نفت) هم به تقلا افتاده‌اند. آنها الان نفت را نه به خاطر سودی که دارد، بلکه به خاطر جریان داشتن وجه نقد است که می‌فروشند».

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش تازه‌ای، در مورد «عرضه بیش از حد» این منبع اصلی انرژی در بازارهای جهانی، هشدار داده‌است. این سازمان در عین حال گفته است، افزایش فروش نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها، رقابت را میان تولیدکنندگان برای حفظ سهم‌شان در بازار نفت مدیترانه تشدید می‌کند. [بیشتر بخوانید]

خبرگزاری فرانسه از فیلیپ فوتورس، تحلیل‌گر شرکت دانیل آنگ، نقل کرده است که گزارش آژانس «نقش زیادی در کاهش بها داشته است».

کاهش بهای نفتِ معیار ایالات متحده به زیر ۲۸ دلار در هر بشکه، از سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون سابقه نداشته است. این در حالی‌ست که در زمان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، طی دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، نفت زمانی به بیش از ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسیده بود.

مایکل مک‌کارتی، یکی دیگر از کارشناسان ارشد در بازار سیدنی به خبرگزاری رویترز می‌گوید وعده افزایش فروش نفت ایران، حمله‌ای دیگر است که همین الان هم به کاهش بهای نفت منتهی شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول آقای مک‌کارتی می‌گوید «نگاه‌ها بر توان بالقوه ایران برای تولید نفت متمرکز خواهد شد».

بنا بر گزارش‌ها، ایران احتمالاً فروش نفت به بازارهای جهانی را تا پایان سه‌ماهه اول سال جاری، تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد که البته پایین‌تر از رقم اولیه اعلام شده از سوی مقام‌های این کشور است.

آژانس بین‌المللی انرژی گفته است بهای نفت، در صورتی که عرضه بیش از حد نیاز ادامه پیدا کند، می‌تواند از این هم پایین‌تر برود.

XS
SM
MD
LG