لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

نگرانی «یونیسف» درباره وضعیت نماینده سابق خود باقر نمازی در زندان اوین


باقر نمازی به همراه فرزندش سیامک نمازی
باقر نمازی به همراه فرزندش سیامک نمازی

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز پنجشنبه ۱۳ اسفندماه نسبت به وضعیت باقر نمازی، نماینده سابق این نهاد وابسته به سازمان ملل که اکنون در ایران زندانی است، ابراز نگرانی کرده است.

باقر نمازی، ۸۰ ساله، استاندار خوزستان در زمان محمدرضا پهلوی و نماینده یونیسف در کشورهای سومالی، مصر و کنیا تا پیش از بازنشستگی در سال ۱۹۹۶، تقریبا ۱۰ روز پیش، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش رویترز، یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «همکاران باقر نمازی، عمیقاً نگرانی وضعیت سلامتی او هستند.»

این بیانیه اضافه کرده است: امیدواریم هرچه زود‌تر او آزاد شود و نزد خانواده‌اش بازگردد.

فرزند باقر نمازی، سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، در مهرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد.

باقر و سیامک نمازی هر دو دارای تابعیت دوگانه ایرانی -آمریکایی هستند.

افی نمازی، همسر باقر نمازی پیشتر گفته بود که همسرش از «بیماری جدی قلبی و بیماریهای دیگری» رنج می‌برد و نیاز دارد برای آن‌ها «داروهای مخصوص قلب و داروهای دیگر مصرف کند.»

در همین زمینه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته گفته بود که از گزارش‌ها در خصوص بازداشت باقر نمازی، شهروند آمریکایی در ایران مطلع شده است.

سیامک نمازی متولد تهران و تحصیل‌کرده در آمریکا است و خبرگزاری رویترز می‌گوید در سال ۲۰۰۷ از جمله کسانی بود که از سوی «مجمع جهانی اقتصاد» به عنوان یکی از «رهبران جوان جهان» معرفی شد.

پیش‌تر مادر سیامک نمازی گفته بود که از طریق خانواده هم‌بند پسرش باخبر شده که او دست به اعتصاب غذا زده‌است. آنچه به گفته خانم نمازی «نگرانی خانواده را شدیداً افزایش داده، چون قطعاً به سلامت او آسیب می‌زند».

با این حال یک روز پیش از بازداشت باقر نمازی، همسرش در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که سیامک در یک تماس تلفنی خبر داده که به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

XS
SM
MD
LG