لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

ایران، هند و افغانستان موافقتنامه توسعه بندر چابهار را امضا کردند


حسن روحانی (وسط) همراه با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند (چپ) و اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان.
حسن روحانی (وسط) همراه با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند (چپ) و اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان.

موافقتنامه راهبردی تاسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی بین ایران، هند و افغانستان موسوم به «موافقتنامه چابهار» در حضور سران سه کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز دوشنبه سوم خرداد در نشست خبری مشترک با نارندرا دامورداس مودی، نخست‌وزیر هند، گفت: ‌چابهار به عنوان مبداء دالان ترانزیتی بین جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد بود و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس، این بندر می‌تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

نخست‌وزیر هند هم در این زمینه گفت که کشورش ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه چابهار هزینه خواهد کرد و در آنجا بندر خواهد ساخت.

ایران قبلا شبکه ریلی خود را از طریق کریدور شمال‌جنوب به ترکمنستان و از آنجا به قزاقستان وصل کرده است، اما هنوز به صورت کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

روحانی در دیدار با اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، گفت موافقتنامه سه جانبه چابهار زمینه‌ساز توسعه ایران، هند و افغانستان و منطقه خواهد بود.

وی اظهار داشت: امروز گام بزرگی در روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سه کشور برداشته می‌شود و این خط ترانزیتی تأثیر بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

ایران و هند برای تحکیم و تعمیق مناسبات خود ۱۲ سند و موافقت‌نامه همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی به امضا رساندند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران، ۱۲ سند و موافقتنامه توسعه همکاری بین تهران و دهلی‌نو روز دوشنبه در حضور رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر هند، از سوی مسئولین و مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضاء رسید.

قرارداد توسعه بندر چابهاربین شرکت خدمات دریایی و بندری آریابنادر ایرانیان و شرکت خصوصی ایندیایورتس، گلوبال پرایویت لیمیتد امضا شد.

همچنین «موافقتنامه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک هند در خصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار»، «بیانیه تایید فی‌مابین وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران و اگزیم‌بانک هند»، «یادداشت تفاهم‌ همکاری‌های بازرگانی و مشارکت بین شرکت دولتی آلومینیوم هندی نالکو و سازمان ایمیدروی ایران»، «یادداشت تفاهم‌ همکاری‌های بین صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات هند» و «یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین شرکت دولتی ایرکون هند و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در زمینه خط آهن چابهار - زاهدان»، از جمله اسناد و توافقنامه‌هایی بود که در حضور روحانی و مودی به منظور توسعه و تعمیق روابط دو کشور به امضاء رسید.

قرار بود دو طرف قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را نیز نهایی کنند اما هنوز این امر اتفاق نیفتاده است.

کنسرسیومی به رهبری شرکت او.ان.جی.سی ویدش، بخش سرمایه‌گذاری خارجی شرکت ملی نفت و گاز هند (او.ان.جی.سی)در سال ٢٠٠٨ میلادی میدان گازی فرزاد بی‌ را با ١٢ تریلیون و ٥٠٠ میلیارد فوت مکعب ذخایر در جا در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کردند؛ این کنسرسیوم که شرکت‌های اویل ایندیا و ایندین اویل نیز در آن حضور داشتند، هم اکنون خواستار دریافت قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد بی‌» هستند.

این شرکت یک طرح پیشنهادی جامع ١٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد بی‌ و ارسال گاز آن به هند، تحویل ایران داده است.

این میدان، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی است که تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است. با این حال، کنسرسیوم هندی پیشتر به علت تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری حدود هفت میلیارد دلاری در این پروژه کناره گیری کرد.

XS
SM
MD
LG