لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

کشتار اورلاندو؛ تاکید ترامپ بر «ممنوعیت ورود»، هشدار کلینتون


عمر صدیق متین، عامل کشتار اورلاندو در تصویری که از حساب کاربری او در شبکه‌های اجتماعی گرفته شده است
عمر صدیق متین، عامل کشتار اورلاندو در تصویری که از حساب کاربری او در شبکه‌های اجتماعی گرفته شده است

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر بر گفته‌های خود در مورد لزوم «ممنوعیت ورود» مهاجران و مسلمانان «تا زمانی که جلوی تهدید گرفته شود» تاکید کرده است.

هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی دمکرات‌ها، نیز در مورد «سخنوری فتنه‌جویانه علیه مسلمانان» هشدار داده است.

کشتار اورلاندو، تنها ساعتی پس از وقوع آن با واکنش‌های خانم کلینتون و آقای ترامپ روبه‌رو شد. ترامپ در یکی از توئیت‌های اولیه‌ای که در این مورد منتشر کرد، گفته بود اگر رئیس‌جمهوری اوباما در نهایت از واژگان «تروریسم ناشی از اسلام افراطی» استفاده نکند، «باید فورا از مقام خود، با رسوایی، کناره‌گیری کند».

ساعاتی بعد در روز ۲۴ خرداد ماه، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در نیوهمپشایر به سخنرانی پرداخت.

دونالد ترامپ در این سخنرانی به گفته‌های خود در پی حمله در سن‌برناردینو توسط سید رضوان فاروق و همسرش اشاره کرده است: «من خواستار ممنوعیت ورود شده بودم و این موضوع با واکنش‌های بسیار خشم‌آلود روبه‌رو شد».

او افزوده است «وقتی من [در مقام ریاست‌جمهوری] انتخاب شوم، جلوی مهاجرت از مناطقی که در آن‌ها سابقه حملات تروریستی علیه آمریکا، اروپا و متحدان ما وجود دارد، را می‌گیرم، تا زمانی که بفهمیم چگونه می‌توان به این خشونت‌ها پایان داد».

او می‌گوید کشتار اورلاندو، پیش از هر چیز به این خاطر رخ داده که جلوی ورود خانواده عمر صدیق متین، عامل این کشتار، گرفته نشده‌است.

عمر صدیق متین و عامل اصلی حملات سن‌برناردینو، رضوان فاروق، هر دو زاده ایالات متحده بوده‌اند.

هیلاری کلینتون نیز در سخنانی، بدون اینکه نامی از ترامپ ببرد، در مورد «سخنوری فتنه‌جویانه علیه مسلمانان» هشدار داده است.

خانم کلینتون در یک سخنرانی در کلیولند، گفته است تهدید ناشی از حملات مانند رشد سلول‌های سرطانی می‌ماند: «در پاریس این را دیدیم، در بروکسل دیدیم. ما در برابر آمیزه‌ای از ایدئولوژی تحریف‌شده و روان‌های مسموم‌شده‌ای قرار داریم که این به اصطلاح "گرگ‌های تنها" را به حرکت در می‌آورد. افراد مستقلی که افراطی شده‌اند و شاید با سازمان‌های مشخص (تروریستی) ارتباط داشته باشند و از آنها دستور بگیرند، شاید هم نه.»

خانم کلینتون در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است «تهدید به جلوگیری از ورود خانواده و دوستان آمریکایی‌های مسلمان، و نیز میلیون‌ها مسلمان بازرگان یا گردشگر برای ورود به کشور، صدمه زدن به احساسات اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان است که عاشق آزادی‌اند، و از ترور متنفر هستند».

کلینتون می‌گوید پاسخ نفرت را با نفرت نمی‌دهند.

نامزد احتمالی دمکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو، بر لزوم اجرای سیاست‌های مورد نظرش برای کنترل تسلیحات تاکید کرده‌ و گفته نباید اجازه داد که سلاح‌های جنگی، مانند آنچه در کشتار سن برناردینو یا اورلاندو، استفاده شده، جایی در خیابان‌ها داشته باشند.

خانم کلینتون در عین حال از هواداران سیاست‌های مراقبتی و تبادل اطلاعات میان ماموران محلی و فدرال، افزایش آموزش‌ها و تمرین‌های ضدتروریستی و افزایش تمهیدات بین‌المللی برای جلوگیری از انتقال منابع مالی به افراد و گروه‌های تروریستی‌ست.

نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان، از سوی دیگر، از جوامع مسلمانان آمریکا انتقاد کرده که به گفته او «با وجود آنکه می‌دانند چه خبر است» اما «آنها (تروریست‌ها) را به ما تحویل نمی‌دهند. و به همین خاطر با مرگ و خرابی روبه‌رو هستیم».

جوامع و گروه‌های مسلمانان آمریکا اندکی پس از کشتار اورلاندو، آن را محکوم کردند. «کمیته عرب‌آمریکایی علیه نابرابری» نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این کشتار گفته بود «ما به طور منظم با جامعه [دگرباشان] همکاری می‌کنیم؛ چراکه آنها در خط مقدم کمک به ما در مبارزه با اسلام‌هراسی و عرب‌هراسی قرار دارند». [بیشتر بخوانید]

کشتار اورلاندو، مرگبارترین کشتار ناشی از تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکاست.

XS
SM
MD
LG