لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

مردان مسلح «۲۰ نفر» را در کافه‌ای در پایتخت بنگلادش به گروگان گرفته‌اند


حضور گسترده نیروهای امنیتی بنگلادش در اطراف محل گروگانگیری.
حضور گسترده نیروهای امنیتی بنگلادش در اطراف محل گروگانگیری.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که جمعه شب ۱۱ تیرماه درگیری گسترده‌ای میان پلیس بنگلادش و شماری از مردان مسلح در کافه‌ای در منطقه دیپلماتیک داکا، پایتخت، در جریان است و مهاجمان ۲۰ نفر را به گروگان گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس پلیس بنگلادش گفته که مهاجمان بین شش تا هشت نفر هستند و در میان گروگان‌های آنها چندین خارجی هم وجود دارند.

سومون رضا، رییس کافه «هولی آرتیسان» که از دست مهاجمان گریخته است، به خبرنگاران گفته که مهاجمان مجهز به اسلحه و بمب هستند و تمام مشتریان و کارکنان را به گروگان گرفته‌اند.

تلویزیون جامونا از رضا نقل قول کرده که گفته است مهاجمان هنگام حمله فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از سایت «اعماق» وابسته به گروه حکومت اسلامی یا داعش گزارش داده که این گروه مسوولیت حمله جمعه شب را به عهده گرفته و گفته است که بیست گروگان خود را کشته است.

منابع مستقل هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید که شمار زیادی از نیروهای امنیتی اطراف این کافه را به محاصره در آورده و در حال تبادل آتش با مهاجمان هستند که به سوی پلیس نارنجک پرتاب می‌کنند.

بی‌نظیر احمد، مدیر نیروی واکنش سریع ضد جرایم، ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه جمعه شب به خبرنگاران گفت که نیروهای امنیتی در تلاش برای نجات جان گروگان‌ها هستند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داده که ۲۰ نفر در کافه آرتیسان به گروگان گرفته شده‌اند که از نقاط محبوب برای خارجی‌ها در داکا است. گروگانگیران هنوز درخواستی را مطرح نکرده‌اند.

تاکنون کشته شدن دستکم دو نیروی پلیس بنگلادش در درگیری‌ها تایید شده است. تلویزیون خصوصی «کانال ۲۴» نیز گزارش داده که دو مامور پلیس به شدت مجروح شده‌اند.

تلویزیون‌های محلی تصاویر افرادی را نشان می‌دهند که گفته می‌شود در درگیری‌ها مجروح شده‌اند.

به گزارش سایت روزنامه «دیلی استار» چاپ بنگلادش، حدود پنج مهاجم ساعت ۹ و ۲۰ شب وارد رستوران آرتیسان در محله گلشن شده و اقدام به تیراندازی کردند.

خبرگزاری فرانسه خبر داده که این حادثه نزدیک باشگاه نوردیک، جایی که اتباع نروژی گردهم می‌آیند، و سفارت قطر روی داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است هنوز زود است که هویت مهاجمان یا انگیزه آنها را مشخص کرد. وی افزوده که سفارت آمریکا در داکا با نیروهای امنیتی بنگلادش در تماس است.

آقای کربی گفته است که کادر دیپلماتیک سفارت آمریکا در داکا خارج از محل درگیری هستند ولی نمی تواند تایید کند که آیا اتباع عادی ایالات متحده در «موقعیت گروگانگیری» هستند یا نه.

کاخ سفید هم خبر داده که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در جریان آخرین تحولات مربوط به گروگانگیری قرار گرفته است.

بنگلادش در ماه‌های گذشته شاهد موجی از قتل اقلیت‌های مذهبی و فعالان مدنی سکولار به دست شبه نظامیان افراطی بوده است.

گروگانگیری جمعه شب در داکا سه روز پس از حمله اسلامگرایان افراطی به فرودگاه آتاتورک در استانبول ترکیه رخ می‌دهد که ۴۳ کشته برجای گذاشت.

XS
SM
MD
LG