لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

پیکر شیمون پرز در مراسمی رسمی به خاک سپرده شد


اوباما در مراسم خاکسپاری
اوباما در مراسم خاکسپاری

مراسم رسمی خاکسپاری شیمون پرز، رئیس‌جمهوری پیشین اسرائیل، در کوه هرتسل، آرامگاه ملی اسرائیل در بیت‌القدس/اورشلیم، برگزار شده‌است.

شماری از رهبران کشورهای جهان، از جمله باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، و نیز محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در این مراسم که نهم مهر ماه انجام می‌شود، شرکت کرده‌اند.

محمود عباس در کنار دونالد توسک
محمود عباس در کنار دونالد توسک

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، جان کری، وزیر خارجه، روسای جمهوری فرانسه، آلمان، اوکراین، مکزیک، توگو، صربستان، رومانی، و نیز پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی و دوک اعظم لوکزامبورگ، از جمله میهمانان مراسم هستند. شاهزاده بریتانیا، چارلز، بوریس جانسون، وزیر خارجه آن کشور و نیز نخست‌وزیران پیشین تونی بلر، گوردون براون و دیوید کامرون از دیگر حاضران در مراسم هستند. عمده کشورهای عربی از شرکت‌دادن نماینده یا نمایندگانی در مراسم روز جمعه خودداری کرده‌اند، اما هیئتی از سوی پادشاهی مراکش به مراسم اعزام شده‌است.

انتقال پیکر پرز برای ادای احترام در روز پنج‌شنبه

اسرائیل نزدیک به هشت هزار مامور پلیس را برای حفظ امنیت این مراسم به حال آماده‌باش درآورده‌است.

برآورد می‌شود که در مقایسه با مراسم آریل شارون، نخست‌وزیر درگذشته، شمار به مراتب بیشتری از شهروندان آن کشور در مراسم خاکسپاری آقای پرز شرکت کنند.

سخنگوی کنست گفته است نزدیک به ۲۵ هزار نفر برای ادای احترام به پیکر شیمون پرز، روز پنج‌شنبه به این محل رفته‌اند.

پرز در ۹۳ سالگی، پس از آن‌که به دلیل وخامت شرایط جسمی‌اش در بیمارستان بستری شده بود، درگذشت. او بیش از ۴۵ سال نماینده پارلمان اسرائیل بود. او در سال ۱۹۹۴، همراه اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و یاسر عرفات، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان، برنده جایزه نوبل صلح شده بود. جایزه‌ای که به خاطر تلاش‌های این سه نفر برای پایان دادن به بحران‌های چند دهه گذشته و پیمانی که در اسلو به دست آمده بود، به آن‌ها رسید.

شیمون پرز در حال امضای پیمان؛ پشت سر او محمود عباس، یاسر عرفات، بیل کلینتون و اسحاق رابین

​پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳، چهارچوبی مشخص را برای حل‌وفصل بحران اسرائیل و فلسطینی‌ها پیشنهاد می‌کرد. در سال ۱۹۹۵ پیمان دیگری نیز به آن اضافه شد که آن نیز در ادامه فرایند صلح میان دو طرف تلقی می‌شود. پیمان اسلو به پایه‌گذاری حکومت خودگردان فلسطینی نیز عینیت بخشید. بیل کلینتون که اکنون در مراسم خاکسپاری آقای پرز حضور دارد، در آن زمان رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود.

XS
SM
MD
LG