لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

گفت وگوی تلفنی ترامپ با رهبران روسیه، فرانسه و آلمان


دونالد ترامپ در حال گفت گو با ولادیمیر پوتین (عکس از کاخ سفید).
دونالد ترامپ در حال گفت گو با ولادیمیر پوتین (عکس از کاخ سفید).

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز شنبه با ولادیمیر پوتین،رییس جمهوری روسیه، فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به صورت تلفنی و گفت گو کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ کرملین اعلام کرده است، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در این گفت وگوی تلفنی در خصوص گسترش روابط و همکاری نزدیک بین دوکشور توافق داشتند.

این نخستین تماس دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین پس از پیروزی اقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در هشتم نوامبر ۲۰۱۶ است.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرده است: هر دو طرف برآمادگی خود برای اقدامات فعالانه و مشترک برای توسعه و ثبات همکاری‌ها نزدیک بین آمریکا و روسیه توافق کردند.

کرملین می گوید، ولایمیر پوتین و دونالد ترامب در این گفت وگوی تلفنی بر تماس منظم خود و همچنین آغاز اقدامات لازم برای دیدار رو در رو تاکید کرده اند.

رویترز می گوید،در بیانیه کرملین اشاره‌ای به گفت وگوهای احتمالی رهبران آمریکا و روسیه در خصوص کاهش تحریم‌های واشینگتن علیه مسکو بر سر اوکراین نشده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در این گفت وگوی تلفنی در خصوص همکاری برای مبارزه با تررویسم، صلح اسرائیل و فلسطین، روابط اقتصادی دوجانبه وتوافق هسته‌ای با ایران صحبت کرده اند.

گفت وگو با رییس جمهوری فرانسه

در همین حال، دونالد ترامپ روز شنبه همچنین بافرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به صورت تلفنی گفت وگو کرده است.

دفتر رییس جمهوری فرانسه می گوید، آقای اولاند در این گفت وگو تاکید کرده است رویکرد حمایتی از اقتصاد داخلی می تواند پیامدهای سیاسی و اقتصادی داشته باشد و اصول دمکراتیک می بایست مورد احترام قرار گیرند.

رییس جمهوری فرانسه در این تماس تلفنی اضافه کرده است، در این جهان بی‌ثبات و نامعین امروز،در پیش گرفتن رویکرد رو به داخل به بن بست منتهی خواهد شد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است دونالد ترامپ و‌ آنگلا مرکل در گفت وگوی تلفنی خود بر «اهمیت اساسی» سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو تاکید کرده اند.

خبرگزاری آلمان به نقل از دفتر خانم مرکل اضافه کرده است که دو طرف بر ضرورت همکاری بین دوکشور تاکید کرده اند.

پیشتر در روز پنجشنبه ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در واشینگتن گفته بود که رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکره با او حمایت صد در صدی خود را از ناتو اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG