لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

دونالد ترامپ از گفت وگوی تلفنی خود با رییس جمهوری تایوان دفاع کرد


دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا،
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا،

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، روز جمعه تلفنی با رییس جمهور تایوان گفت وگو کرده است.

خبرگزاری‌ها می گویند، گفت وگوی دونالد ترامپ با تسای اینگ‌ون، رییس جمهوری تایوان می تواند در روابط آمریکا با چین تنش ایجاد کند، اما آقای ترامپ از این اقدام خود دفاع کرده است.

به گزارش رویترز، از سال ۱۹۷۹ زمانی که جیمی کارتر رئیس جمهوروقت آمریکا با قطع روابط با تایوان سیاست «چین واحد» را اعلام کرد تا کنون هیچ رییس جمهور منتخب یا رییس جمهوری آمریکا با یک رییس جمهوری تایوان صحبت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین علاوه بر این که جدایی تایوان را به رسمیت نمی شناسد، آنرا یک استان خود قلمداد کرده و خواستار الحاق تایوان است و هرگونه اقدام امریکا که به نوعی حمایت از استقلال تایوان تلقی شود می تواند خشم پکن را درپی داشته باشد.

براساس بیانیه دفتر رییس جمهوری منتخب آمریکا،دونالد ترامپ و تسای اینگ‌ون در این گفت وگوی تلفنی به«روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و امنیتی» بین آمریکا و تایوان اشاره کرده اند.

طبق این گزارش آقای ترامپ همچنین پیروزی خانم تسای اینگ‌ون در انتخابات ریاست جمهوری در اوایل سال جاری میلادی را تبریک گفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال انتقاد از این گفت و گوی تلفنی، دونالد ترامپ در چند پیام در توییتر از اقدام خود دفاع کرده است.

طبق این گزارش آقای ترامپ گفته است،تسای اینگ‌ون با وی تماس گرفته است و خانم تسای اینگ‌ون از جمله دیگر رهبران جهان بود که طی روزهای اخیر برای تبریک با وی تماس گرفته اند.

رییس جمهوری منتخب همچنین در یک پیام توییتری دیگر گفته است: خیلی جالب است که چطوری آمریکا میلیارد‌ها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان می فروشد، اما من نباید یک پیام تبریک را بپذیرم.

تسای اینگ‌ون در انتخابات ریاست جمهوری تایوان در اوایل سال جاری میلادی به پیروزی رسید
تسای اینگ‌ون در انتخابات ریاست جمهوری تایوان در اوایل سال جاری میلادی به پیروزی رسید

این در حالی است که گزارش‌ها در خصوص تماس تلفنی دونالد ترامپ و تسای اینگ‌ون واکنش دولت باراک اوبامارا درپی داشته و یک مقام کاخ سفید گفته است،تغییری در سیاست دیرینه آمریکا در خصوص «چین واحد» روی نداده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است: «ما همچنان قاطعانه به سیاست چین واحدخود متعهد هستیم.»

وی اضافه کرد که منافع امریکا در حفظ صلح و ثبات در روابط دو طرف تنگه( تایوان) است.

XS
SM
MD
LG