لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

ترکیه اتحادیه اروپا را تهدید کرد: احتمال لغو توافقنامه درباره مهاجران


مولود چاووش اوغلو
مولود چاووش اوغلو

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفته است که احتمالا آنکارا توافقنامه با اتحادیه اروپادر زمینه مهاجرت را لغو خواهد کرد و طرح شش میلیارد دلاری با این اتحادیه در زمینه پناهندگان را نیز مورد تجدید نظر قرار خواهد داد.

در حالی مولود چاووش اوغلو این تهدید را روز چهارشنبه مطرح کرده است که طی هفته‌های اخیر تنش بین اتحادیه اروپا و ترکیه بالا گرفته است. طی این مدت برخی از کشورهای اروپایی از برگزاری سخنرانی تبلیغاتی برخی سیاستمداران ترک به نفع همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در خاک خود جلوگیری کردند.در همین زمینه، روز شنبه دولت هلند از صدور اجازه فرود به هواپیمای حامل مولود چاووش اوغلو خودداری کرد.

به گزارش رویترز، ترکیه در سال ۲۰۱۳ با اتحادیه اروپا توافق کرد که مهاجران غیرقانونی که از طریق این کشور به اروپا رفته اند را بپذیرد و در مقابل روادید برای شهروندان ترکیه برای سفر به کشورهای اروپایی لغوشود. در همین زمینه، درسال ۲۰۱۶ترکیه و اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند که ترکیه از عبور غیرقانونی پناهجویان و مهاجران به یونان جلوگیری کند و در مقابل از اتحادیه اروپا کمک مالی دریافت کند.

مولود چاووش اوغلو گفته است: ما ممکن است توافقنامه بازپذیری (با اتحادیه اروپا) را لغو کنیم. اتحادیه اروپا در خصوص آزادی کردن ویزا فقط دارد وقت ما را تلف می کند. ما الان توافقنامه بازپذیری را اجرا نمی کنیم و توافقنامه بر سر پناهجویان را مورد تجدید نظر قرار می دهیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه ترکیه که با شبکه ۲۴ صحبت می کرد، اظهار داشت: ما می توانیم به صورت یکجانبه این توافقنامه را متوقف کنیم. ما هنوز به(اتحادیه اروپا) این را اطلاع نداده ایم، همه اینها در دست ما است.

به دنبال لغو سخنرانی مقام‌های دولت ترکیه در حمایت از همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در آلمان و هلند،رجب طیب اردوغان این دو کشور را به گرایش به «نازیسم» و «نئونازیسم» متهم کرد.

به دنبال تشدید تنش بین ترکیه با آلمان و هلند، اتحادیه اروپا روز دوشنبه از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواسته بود تا از بیان «اظهارات افراطی» پرهیز کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه ای تاکید کرده بود که برلین و لاهه حق این را دارند تا در مورد صدور اجازه سخنرانی تبلیغاتی سیاستمداران تُرک در خاک خود تصمیم بگیرند.

همه پرسی تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در ترکیه قرار است روز ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) برگزار شود. اعضای دولت رجب طیب اردوغان کوشیده اند تا حمایت ترک‌ها در کشوهای اروپایی از این همه پرسی را جلب کنند.

XS
SM
MD
LG