لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

وزير خارجه ترکيه: تهران و آنکارا برای حل بحران يمن همکاری می کنند


محمد جواد ظریف و مولود چاوش اوغلو، وزير خارجه ترکيه
محمد جواد ظریف و مولود چاوش اوغلو، وزير خارجه ترکيه

وزير خارجه ترکيه می گويد که آنکار و تهران برای حل بحران يمن «همکاری» می کنند و اين کشور با کشورهای عربی نيز در رابطه با اين موضوع رايزنی می کند.

مولود چاوش اوغلو، وزير خارجه ترکيه در کنفرانس مشترکی که با همتای سودانی خود در آنکارا داشت، جمعه ۲۱ فروردين اعلام کرد: «به نظرم ما می توانيم بر بحران يمن غلبه کنيم و در اين ميان، در راستای حل بحران يمن بيشترين تکليف و نقش بر عهده ترکيه، ايران و عربستان سعودی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکيه، چاوش اوغلو در ادامه اضافه کرده است: «هم اکنون آتشی در يمن به پا شده است و ما بايد آن را خاموش کنيم. مهم است که راه مهار اين آتش را پيدا کنيم».

وی همچنين به ديدار اخير رجب طيب اردوغان از ايران اشاره کرده و گفت که وی در ديدار با مقامات ايران جنگ داخلی يمن را مذاکره کرده و طرفين توافق کرده اند که «شانه به شانه هم برای حل بحران يمن همکاری کنند».

مولود چاوش اوغلو گفته است که دولت ترکیه با کشورهای منطقه و قدرتهای جهانی درحال مذاکره است تا راهی برای خروج بحران يمن پيدا شود، در حالی که تماميت ارضی اين کشور صدمه نبيند.

بگفته وی برای حل اين معضل با مذاکرات سياسی امکان پذير است و در مرحله اول ايجاد آتش بس و ارسال کمکهای انساندوستانه بايد در نظر گرفته شود.

بحران يمن به دنبال حمله و اشغال حوثی های شيعه مورد حمايت ايران به صنعا، پايتخت يمن در پاييز سال گذشته آغاز شد. عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، که مدتی در بازداشت خانگی بود، نهايتا دو ماه قبل توانست از صنعا به شهر عدن در مناطق جنوبی يمن فرار کند. اما اخيرا حمله نيروهای حوثی به مناطق جنوبی کشور آغاز شد، بطوری که منصور هادی مجبور به ترک کشور و اقامت در عربستان شد.

در پی پيشرويهای نيروهای حوثی، عربستان سعودی در راس ائتلافی از چندين کشور عربی حملات هوايی به مواضع حوثی ها را آغاز کرد، حملاتی که ترکيه و آمريکا نيز از آن حمايت کرده اند.

در اين ميان روزنامه «توديز زمان» ترکيه روز جمعه با اشاره به سخنان چاوش اوغلو نوشت که «اردوغان که قبلا حمايت خود از عربستان را اعلام کرده و ايران را متهم به دست داشتن در بحران يمن کرده بود، نهايتا با چرخش موضع خود بعد از سفر سه روز قبل خود به تهران، راه همکاری با جمهوری اسلامی در حل مناقشه يمن را انتخاب کرده است».

چاوش اوغلو گفت که درباره يمن، با محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران و کشورهای عربی خليج فارس بصورت در تماس است.

XS
SM
MD
LG