لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۷

انتقاد آمریکا از حمله هوایی ترکیه به نیروهای کرد در عراق و سوریه 


گفته می شود در حملات هوایی ترکیه دست کم ۲۰ نیروی کرد کشته شده اند.
گفته می شود در حملات هوایی ترکیه دست کم ۲۰ نیروی کرد کشته شده اند.

وزرات امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ضمن ابراز «نگرانی عمیق» خود نسبت حمله هوایی ترکیه به مواضع جنگجویان کرد در عراق و سوریه اعلام کرد، این حملات با هماهنگی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، انجام نشده است.

به گزارش رویترز، حملات هوایی ترکیه روز سه شنبه به مواضع یگان‌های مدافع خلق، گروه شبه نظامی کردهای سوریه در سنجار در شمال عراق و مناطقی در سوریه دست کم ۲۰ کشته برجای گذاشته است. ترکیه می گوید، این گروه با حزب کارگران کردستان ترکیه «پ کا. کا.» مرتبط است. گروه «پ کا کا» بیش از سه دهه است که علیه حکومت ترکیه دست به مبارزه مسلحانه زده است.

طبق این گزارش، ترکیه عضو ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه است. این در حالی است که جنگجویان یگان‌های مدافع خلق، که از حمایت آمریکا برخوردارند، طی ماه های اخیر توانسته اند به سمت رقه، مرکز گروه حکومت اسلامی دست به پیشروی بزنند.

مارک تونر ، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا روز سه شنبه گفته است: ما نگرانی عمیق خود را مستقیما با حکومت ترکیه در میان گذاشته ایم. ائتلاف (به رهبری آمریکا) این حملات هوایی را تایید نکرده است و این حملات متاسفانه باعث کشته شدن نیروهای متحد ما در جنگ علیه داعش شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال تصریح کرده است که واشینگتن نگرانی‌های ترکیه در خصوص گروه «پ کا کا» درک می کند.

آقای تونر گفته است: مانگرانی‌ها در خصوص پ کا کا را درک می کنیم اما این گونه اقدامات صراحتا به تلاش‌های ائتلاف برای مقابله با داعش آسیب وارد می کند و همچنین به نیروهایی که در عرصه عملیاتی در حال جنگ با گروه حکومت اسلامی هستند صدمه می زند.

ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌کا کا) مناطق شمالی عراق و سوریه را به پناهگاه خود تبدیل کرده‌اند.

ارتش ترکیه روز سه شبنه اعلام کرد که هدف حملات هوایی جلوگیری از «انتقال شبه نظامیان و تسلیحات» به درون ترکیه بوده است.

این در حالی است که گروه دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در این حملات هوایی، دست کم ۱۸ شبه نظامی یگان‌های مدافع خلق، گروه شبه نظامی کردهای سوریه، کشته شده‌اند.

برخی از گزارش ها همچنین حاکی است که پنج پیشمرگ اقلیم خودمختار کردستان عراق هم «به اشتباه» هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای کرد سوریه گفته اند که هواپیماهای جنگی ترکیه، مراکز رسانه‌ای، رادیویی و ارتباطاتی را در کنار چند مقر نظامی در شمال شرق سوریه هدف قرار داده‌اند.

دولت عراق ضمن محکوم کردن حمله هوایی ترکیه به شمال این کشور، اعلام کرده است که ترکیه «حاکمیت ملی» عراق را نقض کرده است.

ترکیه در واکنش گفته است که حملاتش به شمال عراق «مطابق قوانین بین‌المللی» و با هدف «ضربه زدن به تروریست‌ها» بوده است.

XS
SM
MD
LG