لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

اعتراض ترکیه به گزارش رسانه های ایران درباره سفر اردوغان به عربستان


هفته گذشته رجب طیب اردوغان سفری به عربستان رفت و با سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان دیدار کرد
هفته گذشته رجب طیب اردوغان سفری به عربستان رفت و با سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان دیدار کرد

دراعتراض به گزارش رسانه‌های ایران در خصوص ارتباط اعدام شیخ نمر با سفر رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه،به عربستان، وزارت امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه ۱۷ دیماه سفیر ایران در آنکارا را احضار کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «ما اقدام رسانه‌های وابسته دولتی ایران در مرتبط کردن سفر رییس جمهوری ما به عربستان و مساله اعدام‌ها در این کشور را به شدت محکوم می کنیم.»

شنبه گذشته عربستان سعودی، شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه را به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام کرد. اعدام این روحانی شیعه واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و شماری از کشورهای منطقه در پی داشت. به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران، ریاض روابط دیپلماتیک با تهران را قطع کرد.

به دنبال اقدام عربستان شماری از کشورهای عرب منطقه نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران قطع یا کاهش دادند.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: به سفیر ایران تاکید شد که حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد کاملا غیر قابل قبول و غیرقابل توضیح است.

به گزارش رویترز، سه شنبه هفته گذشته رجب طیب اردوغان سفری دو روزه به عربستان داشت و با سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان در خصوص بحران سوریه و همکاری در زمینه انرژی مذاکره کرد.

اما یک روز پس از اعدام شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر در عربستان، روزنامه جمهوری اسلامی که زیر نظر نماینده ولی فقیه اداره می شودموضوع سفر رجب طیب اردوغان را سوال برانگیز دانسته بود.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته بود:« جنایت آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر، عالم مجاهد عربستان، بلافاصله بعد از سفر رجب طیب اردوغان به ریاض و دیدار و گفت‌وگوی وی با شاه سلمان، اخبار و تحلیل‌ها را به سوی همدستی اردوغان با شاه عربستان سوق داده است.»

در همین حال، اظهارات روز گذشته رجب طیب اردوغان درباره اعدام‌ها در عربستان واکنش رسانه‌های دولتی را در پی داشت.

رییس جمهوری ترکیه روز جهارشنبه گفته بود:«عربستان سعودی تصمیم به اجرای مجازات اعدام در کشور خود دارد و مطابق قوانین خود نیز رفتار می‌کند. حالا این که موافق آن باشیم یا مخالف، مسئله دیگری است، اما این مسئله مربوط به قوانین داخلی خود عربستان سعودی است.»

«پرس تی وی»، وابسته به صدا و سیما، و شمار دیگری از رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان از این که رجب طیب اردوغان اعدام شیخ نمر را محکوم نکرده انتقاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG