لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره «جنایت علیه غیرنظامیان» در حلب


منطقه شرق حلب
منطقه شرق حلب

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در خصوص گزارش‌ها درباره « وقوع جنایت علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان» در شرق حلب هشدار داده است. یک مقام سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشر دوستانه در سوریه نیز گفته است، حکومت روسیه و سوریه باید جوابگوی «جنایت» احتمالی در حلب باشند.

به گزارش رویترز، نیروهای دولتی سوریه پس از پیشروی گسترده در شرق حلب می گویند در لحظات پایانی اعلام پیروزی نهایی هستند و شورشیان را متحمل شکست سنگینی کرده اند.

این درحالی است که رسانه ها به نقل ساکنان و فعالان سوری گزارش هایی در خصوص اعدام غیر نظامیان در شرق حلب منتشر کرده اند.

استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون گفت روز دوشنبه است: بیرکل نگرانی شدید خود را (درباره گزارش ها از حلب)به طرف‌های (درگیر)ابلاغ کرده و ازفرستاده ویژه خود در امور سوریه خواسته است تا این موضوع را بیدرنگ با طرف‌های (درگیر ) در میان بگذارد.

استفان دوجاریک اضافه کرده است: هرچند سازمان ملل مستقلا قادر نیست این گزارش‌ها را تایید کند، دبیرکل نگرانی شدید خود را به طرف‌های مرتبط منتقل می کند.

این در حالی است که پیشتر ایان ایگلند، مشاور سازمان ملل در امور کمک‌های انساندوستانه در سوریه روز دوشنبه گفته است، روسیه و سوریه در برابر هرگونه جنایتی که شبه‌نظامیان متحد بشار اسد در حلب انجام دهند، مسئول هستند.

یان ایگلند در توئیتر خود نوشته است: «حکومت سوریه و روسیه جوابگوی هرگونه جنایتی (کم یا زیاد) که شبه نظامیان پیروز در حلب در حال انجامند، هستند.»

پیشتر گزارش‌ها حاکی از این بود که نیروهای دولتی سوریه توانسته اند ۹۵ درصد حلب از دست شورشیان مخالف اسد باز پس بگیرند و شورشیان از شش منطقه دیگر در شرق این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، گروه «کلاه سفیدها» که کارهای امدادی در شرق حلب انجام می دهد، به همراه سه گروه امدادی دیگر که در شرق حلب حضور دارند، از جامعه بین المللی خواسته اند مسیر‌های امن برای خروج۱۰۰ هزار نفر در مسیرها تحت کنترل نیروهای دولتی به بیرون شهر را تامین کنند.

آنها اعلام کرده اند: اگر بمانیم باید نگران جانمان باشیم. زنان را احتمالا به اردوگاه‌ها خواهند برد ولی مردان ناپدید می شوند و هرکس را که بدانند از غیر نظامیان حمایت کرده اعدام می کنند.

رویترز می گوید، فعالان سوری و دو تن از ساکنان مناطق تحت کنترل شورشیان گفته اند، شبه نظامیان متحد نیروهای دولتی دست کم ۷۹ غیر نظامی رادر محله‌ها فردوس و صالحیه اعدام کرده اند.

نیروهای دفاع غیر نظامی در این منطقه گفته اند، ده‌ها نفر همچنان زیر آوار بمباران مدفون شده اند که ممکن است شماری از آنها زنده باشند ولی کسی قادر نیست به آنها کمک کند.

نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدان آن عملیات برای بازپس گیری حلب را آغاز کردند.

حلب پیش از جنگ، بزرگترین شهر و مهم ترین مرکز اقتصادی سوریه محسوب می شد. از سال ۲۰۱۲ بخش‌هایی از شرق حلب به کنترل شورشیان مخالف بشار اسد در آمد.

XS
SM
MD
LG