لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

سازمان ملل: موافقت مخالفان سوری با طرح ارسال کمک به شرق حلب


غیر نظامیان در بخش شرقی حلب
غیر نظامیان در بخش شرقی حلب

یان ایگلاند، هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحدروز پنجشنبه گفته است، شورشیان مخالف حکومت بشار اسد در شرق حلبکه باطرح ورود کمک‌های انسان دوستانه به این منطقه و تخلیه بیماران و مجروحان موافقت کرده اند.

به گزارش رویترز یان ایگلاند با این حال تصریح کرده است که سازمان ملل منتظر پاسخ روسیه و حکومت سوریه برای اجرای این طرح است.

خبرگزاری رویترز می گوید، با آغاز فصل سرما دستکم ۲۷۵ هزار نفر در شرق حلب گرفتار شده اند و آخرین محموله غذایی در این منطقه در تاریخ ۱۳ نوامبر توزیع شده بود.

یان ایگلاند گفته است، صدها کامیون حامل کمک در ترکیه و در بخش غربی حلب آماده انتقال به شرق حلب هستند، اما سازمان ملل پس از موافقت حکومت سوریه زمان نیاز دارد تا بتواند هماهنگی‌های لازم برای این عملیات «پیچیده و خطرناک» را انجام دهد.

هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحد در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرده است: ما اکنون موافقت اصولی گروه‌های مسلح مخالف در شرق حلب را داریم.

یان ایگلاند اضافه کرده است: ما موافقت ضمنی روسیه در این خصوص طرح چهار ماده‌ای را دریافت کرده ایم. ما نیازمند موافقت کتبی و همچنین حمایت بی‌قید و شرط روسیه هستیم. البته هنوز منتظر پاسخ حکومت سوریه هستیم.

این مقام سازمان ملل متحد همچنین ابراز امیدواری کرده است که کار جابه جایی و چرخش۳۰ پزشکی که هم اکنون در حلب هستند انجام شود.

وی اضافه کرده است که صدها مجروح در شرق حلب منتظرند که در چارچوب این طرح تخلیه شوند.

روسیه و حکومت سوریه از هفته گذشته بمباران مناطق شرقی حلب را از سر گرفته اند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، روز پنجشنبه در بمباران های هواپیماهای ارتش سوریه در شرق حلب که در کنترل شورشیان است دستکم ۳۲ غیرنظامی از جمله پنج کودک کشته شدند.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است شامگاه پنجشنبه بمباران ها شدیدتر شد و هنوز معلوم نیست چند نفر در زیر آوار مانده اند.

XS
SM
MD
LG