لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

سازمان ملل حکومت سوریه و شورشیان را به ارتکاب جنایت جنگی در حلب متهم کرد


شرق حلب در سال گذشته (عکس از آرشیو)
شرق حلب در سال گذشته (عکس از آرشیو)

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در گزارشی تاکید کرده است که درجریان نبرد برای تصرف شرق حلب در سال گذشته نیروهای دولتی سوریه و شورشیان بارها مرتکب جنایت جنگی شده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در این گزارش تصریح شده است، دو طرف در این درگیری در طول ماه‌های «خشنونت بی‌امان» بی‌مهابا زنان، کودکان و مردان را کشته اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته اند: حکومت سوریه با حمایت روسیه مسئول مرگ صدها غیرنظامی و ازبین بردن بیمارستان ها، مدارس و بازارها هستند. طبق این گزارش روسیه و سوریه از ماه ژوئیه تا ۲۲ دسامبر روزانه شرق حلب را مورد بمباران قرار داده اند.

پائولو پین هیرو، مسئول این کمیته تحقیقاتی سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفته است: یتیم خانه های، مدارس و خانه‌ها با خاک یکسان شدند.

گزارش سازمان ملل متحد تاکید می کند که شورشیان در شرق حلب نیز باگلوله باران بی‌هدف غرب حلب که تحت کنترل نیروهای دولتی بود شمار زیادی را کشته و زخمی کرده اند. آنها مانع فرار غیرنظامیان از مناطق تحت محاصره شده اند وبا سپر قرار دادن غیرنظامیان مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

پائولو پین هیر تاکید کرده است: ابعاد آنچه که در حلب رخ داده در جریان جنگ داخلی سوریه بی‌سابقه است. حلب که زمانی مرکز تجاری و فرهنگی سوریه بود و از نظر سازمان یونسکو به عنوان میزاث جهانی شناخته شده بود، اکنون به تلی از خاک بدل شده است.

وی تاکید کرده است، بالاخره روزی کسانی که مسئول این وضعیت ویرانگر بوده اند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

به گزارش رویترز،سازمان ملل متحد در این گزارش حکومت سوریه را متهم کرده است که به طور عمدی کاروان خودروهای کمک‌های سازمان ملل را بمباران کرد و۱۴ نفراز کارکنان در ان حمله کشته شدند.

این گزارش همچنین حکومت سوریه متهم کرده است که با نقض قوانین بین المللی شهروندان این کشور را بمباران شیمیایی کرده است.

در همین زمینه، روز گذشته روسیه و چین قطعنامه محکومیت استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی را وتو کردند. پیش‌نویس این قطعنامه را فرانسه و بریتانیا تهیه کرده بودند که در آن حکومت سوریه متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی این کشور شده بود، اما روسیه اعلام کرده که این قطعنامه به مذاکرات جاری طرفین جنگ در سوریه لطمه می‌زند.

در همین حال، گفت‌وگوهای صلح سوریه از روز پنج‌شنبه با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شده است در حالی که در گوشه و کنار این کشور هنوز جنگ جریان دارد و گزارش‌های متعددی مبنی بر ادامه خشونت‌ها و نقض آتش‌بس منتشر شده است.

جنگ داخلی سوریه طی شش سال گذشته صد ها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG