لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

هشدار سازمان ملل درباره احتمال «قتل‌ عام» ترکمان‌های عراق


آواره گان ایزدی در عراق
آواره گان ایزدی در عراق

سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۳ اوت نسبت به احتمال خطر «قتل عام» ترکمان های عراق در شهر «آمرلی» توسط گروه دولت اسلامی (داعش سابق) هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيکلا ملادنوف، نماينده سازمان ملل در عراق در بيانيه ای خواستار اقدام فوری برای جلوگيری از قتل عام ساکنان شهر «آمرلی» شده است.

شهر «آمرلی» در استان صلاح الدين در شمال بغداد از زمان حمله نيروهای گروه دولت اسلامی در اوايل ماه ژوئن در محاصره پيکارجويان اسلامگرا قرار دارد.

نماينده سازمان ملل در عراق در اين بيانيه گفته است: شرايط مردم در شهر آمرلی نگران کننده است و برای جلوگيری از قتل عام احتمالی شهروندان در اين شهر می بايست فورا اقدام کرد.

اين مقام سازمان ملل اضافه کرده است: من از دولت عراق می خواهم از تمامی امکان و توان خود برای درهم شکستن محاصره آمرلی استفاده کند تا شهروندان کمک های انساندوستانه دريافت کرده و يا از اين شهر به شيوه ای امن تخليه شوند.

نماينده سازمان ملل در عراق تصريح کرده است: جامعه بين المللی و متحدان عراق می بايست با نيروهای عراقی همکاری کرده تا مانع يک تراژدی انسانی شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار شهروندان «آمرلی» ۲۰ هزار نفر بر آورد می شود که اکثريت آنها شيعيان ترکمان هستند.

در همين حال، حيدر العبادی، نخست وزير جديد عراق، روز شنبه خواستار آن شد که از ساکنان منطقه امرلی حمايت نظامی و لجستيکی به عمل آيد تا آنها بتوانند با نيروهای گروه دولت اسلامی مقابله کنند.

گزارش ها حاکی است که شهروندان آمرلی هم اکنون از کمبود آب آشاميدنی، مواد غذايی و دارو به شدت رنج می برند .

در همين زمينه شبکه خبری العالم، بخش عربی زبان تلويزيون دولتی ايران،‌گزارش داده است که هادی العامری، وزير حمل و نقل و رئيس سازمان«بدر» به عنوان فرمانده عمليات آمرلی منصوب شده است.

گروه دولت اسلامی پیشتر با حمله به مناطق کردنشین و اقلیت ایزدی صد ها تن از آنها را قتل عام کرده است.

وزیر حقوق بشر عراق دهم اوت گفته بود، در جریان حمله نیروهای دولت اسلامی، «داعش» در بخش هايی از شمال عراق دستکم پانصد نفر از کردهای ايزدی عراقی کشته شده اند.

طبق این گزارش، نيروهای «دولت اسلامی عراق و شام» (يا با نام اختصاری «داعش»)، که اکنون خود را «دولت اسلامی» می نامد،‌ افراد بسياری را که به گروگان گرفته بودند، به قتل رسانده اند.

وزير حقوق بشر عراق همچنين اين گزارش ها را تاييد کرد که صدها نفر از دختران و زنانی که در برخی از مناطق موصل ربوده شدند، از سوی نیروهای «داعش» به عنوان «غنيمت»، برده شده اند

XS
SM
MD
LG