لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

امضای تفاهم نامه همکاری بین «یک شرکت مستقر در کالیفرنیا و ایران»


خبرگزاری فرانسه می گوید،‌ يک شرکت مستقر در کالیفرنیای آمريکا اعلام کرده که قرارداد اوليه ای به ارزش يک ميليارد و ۱۷۵ ميليون دلار برای تبديل زباله و پسماند انسانی به برق با ايران امضاء کرده است.

به گزارش روز شنبه ۱۴ تيرماه این خبرگزاری ،‌شرکت ورلد اکو انرژی که در کاليفرنيا مستقر است، گفته است که اين پروژه قادر خواهد بود روزانه ۲۵۰ مگاوات برق از پسماندها و زباله های شهری در ايران توليد کند.

يک سخنگوی «ورلد اکو انرژی» به خبرگزاری فرانسه گفته است که قرار است اين پروژه در استان چهارمحال و بختياری اجرا شود و در صورت احداث اين کارخانه بيش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرصت شغلی ايجاد می شود که ۸۰ درصد آن از نيروی کار محلی تامين خواهد شد.

طبق اين گزارش قرار است که عمليات اجرای اين طرح از سپتامبر ۲۰۱۴ ميلادی آغاز شود.

پيشتر ملک محمد قربان پور، مشاور برنامه ريزی و امور اجرايی استانداری چهارمحال و بختياری، روز ۱۱ تيرماه گفته بود، تفاهم نامه همکاری و سرمايه گذاری مشترک برای توليد انرژی برق از پسماندها و زباله های شهری با استفاده از تکنولوژی نوين بين استاندار چهارمحال و بختياری و مديرعامل «ورلد اکو انرژی» امضا شد.

به گفته اين مقام استانداری چهارمحال بختياری اين تفاهم نامه پس از بازديدهای اخير مديران و نمايندگان شرکت «ورلد اکو انرژی» از استان چهارمحال وبختياری امضا شد .


به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ ملک محمد قربان پور در خصوص ويژگی های اين طرح گفته بود:«: دراين طرح از يک‌هزار و ۵۰۰ تن زباله ، روزانه حدود ۲۵۰مگاوات برق توليد خواهد شد که اين ميزان حدود يک چهارم برق توليدی نيروگاه سد کارون ۳ است . در مراحل مختلف اين طرح با سوزاندن زباله ها و توليد Co۲ ، جلبک ها تغذيه و به دنبال آن محصولات جانبی خوراک دام ، پروتئين ، امگا ۳ ، گاز متان و اتان و سوخت هواپيما توليد می شود .»

مشاور برنامه ريزی و اموراجرايی استانداری چهار محال بختياری اعتبار لازم برای اجرای اين طرح را ۲ ميليارد و۳۵۰ميليون دلار اعتبارات ريالی و ارزی دانست و گفت : ۵۰درصد از اين اعتبارات را سرمايه گذار داخلی و ۵۰درصد از طريق سرمايه گذارخارجی تامين می شود.

خبرگزاری فرانسه می گوید، در صورت لغو تحریم علیه ایران، اجرای اين پروژه می تواند نشانه ای از بازگشت شرکت های آمريکايی و اروپايی به ايران باشد.

این در حالی است که ایران و کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه آلمان در حال مذاکره برای نگارش متن توافق جامع برای حل مناقشه هسته ای ایران هستند.

XS
SM
MD
LG