لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۸

رویترز: آمریکا در حال بررسی طرح افزایش نیروهای ویژه در سوریه است


یکی از خیابان های رقه مرکز گروه حکومت اسلامی (داعش)
یکی از خیابان های رقه مرکز گروه حکومت اسلامی (داعش)

مقام‌های آمریکایی روز جمعه به رویترز گفته اند، دولت باراک اوباما در راستای تشدید اقدامات علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) در حال بررسی طرح افزایش تعداد نیروهای عملیات ویژه در سوریه است.

مقام‌های آمریکایی که از جزییات این طرح مطلع هستند حاضر نشده اند که در خصوص تعداد دقیق نیروهای ویژه‌ای که براساس این طرح به سوریه اعزام می شوند، اطلاعاتی ارائه کنند، اما یکی از این مقام‌ها گفته است، تعداد نیروهای ويژه چندین برابر بیشتر از ۵۰ نیروی حاضر در سوریه خواهد بود.

به گزارش رویترز، نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه بیشتر کار مشاوره انجام می دهند و در خط مقدم درگیری‌ها حضور ندارند.

طبق این گزارش، طرح کنونی یکی ازگزینه‌ها و راهکارهای پیشنهادی است که برای ارائه به باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا تهیه شده است. این در حالی است که همزمان دولت اوباما در حال بررسی افزایش شمار نیروی آمریکایی در عراق نیز هست.

این گزارش می افزاید، ارایه این پیشنهاد نشانه افزایش اعتماد به نیروهای مورد حمایت آمریکا در عراق و سوریه در نبرد با گروه حکومت اسلامی است که اخیرا توانسته اند بخش هایی از قلمرو تحت کنترل داعش را بازپس بگیرند.

مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته اند، گروه حکومت اسلامی در جبهه‌های مختلف در حال شکست خوردن است و به همین دلیل بخش‌های وسیعی از قلمرو تحت کنترل خود را از دست داده است.

نیروهای عراقی در دی ماه سال گذشته توانستند نیرو‌های داعش را از شهر رمادی ، مرکز استان انبار، بیرون برانند و نیروهای دولتی سوریه با حمایت هوایی روسیه طی هفته اخیر توانستند شهر پالمیرا (تدمر) را از داعش بازپس بگیرند.

مقام‌های امریکایی همچنین به رویترز گفته اند از زمانی که نیروهای مورد حمایت آمریکا توانستند شهر «شدادی» در سوریه را از نیروهای گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرند، شماری زیادی از جنگجویان عرب در سوریه برای پیوستن به این نیروها اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش رویترز، نیروهای عملیات ویژه آمریکایی که هم اکنون درسوریه مستقر هستند با نیروهای کرد و عرب سوری همکاری می کنند.

به دنبال پیش روی سریع گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ و تصرف بخش وسیعی از عراق، ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی علیه مواضع داعش آغاز کرد.

آمریکا در حدود سه هزار و ۸۰۰ نیرو در عراق دارد و هم اینک در حال بررسی احتمال افزایش این نیروها است.

XS
SM
MD
LG