لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

گفت وگوی مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات با ایران


 ایران و آمریکا هم اکنون در ژنو در حال مذاکره در خصوص برنامه هسته ای ایران هستند.
ایران و آمریکا هم اکنون در ژنو در حال مذاکره در خصوص برنامه هسته ای ایران هستند.

سوزان رايس، مشاور امنيت ملی آمريکا با همتای اسرائيلی خود، يوسی کهن، ديدار کرده و اختلافات عميق ميان دولت های اسرائيل و آمريکا بر سر برنامه اتمی ايران را مطرح کرده است.

اين ديدار پنجشنبه شب سی ام بهمن در کاخ سفيد و در جريان سفر مشاور امنيت ملی اسرائيل به واشينگتن انجام شده است.

جزييات زيادی در خصوص نتيجه مذاکرات و فضای گفت و گوهای يادشده منتشر نشده است.

کاخ سفيد تنها اعلام کرد، يوسی کهن نظرات دولت اسرائيل را در خصوص مذاکرات جاری هسته ای ميان ايران و قدرت ها، مورد تاکيد قرار داده است.

اما ملاقات اين دو مقام بلندپايه اسرائيلی يک روز پس از آن صورت گرفت که کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکا برای نخستين بار تاييد کردند که اين کشور ارائه اطلاعات به اسرائيل در مورد آخرين تحولات مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ايران را محدود کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد و جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا چهارشنبه ۲۹ بهمن تاييد کردند که ميان اسرائيل و آمريکا برسر اقدام اسرائيل در خصوص «درز دادن عامدانه و گزينشی بخشی از جزييات مذاکرات قدرت ها با ايران»، اختلاف بوجود آمده است.

کاخ سفيد تاکيد کرده بود که آمريکا به لزوم محرمانه ماندن مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ايران پايبند است اما اسرائيل بخش هايی از مذاکرات را در اختيار رسانه ها می گذارد.

بنوشته جروزالم پست، جن ساکی نيز پنجشنبه ۳۰ بهمن گفت نتانياهو «طوری در مورد توافق با ايران حرف می زند که گويا او بهتر از مذاکره کنندگان می فهمد».

خانم ساکی به کنايه افزود «ما قبلا اين نمايش ها را ديده ايم».

نخست وزير اسرائيل در روزهای گذشته در ديدار با دو سناتور آمريکايی که به بيت المقدس رفته بودند، در کنايه ای به آمريکا گفت «اگر يک توافق خوب در حال تنظيم است، چرا جزييات آن را اعلام نمی کنند؟».

نتانياهو در همين حال گفت، «اگر ايران از جزييات با خبر است، اسرائيل نيز از آن آگاهی کافی دارد».

به گفته نخست وزير اسرائيل، او «با يک توافق هسته ای با ايران مخالفتی ندارد بلکه با يک توافق بد مخالف است».

در همين حال، نتانياهو در نظر دارد سوم مارس، ۱۲ اسفند، در کنگره آمريکا سخنرانی کند؛ امری که موجب انتقاد بسيار دموکرات های آمريکا و سياستمداران رقيب داخلی نتانياهو در اسرائيل شده است.

جان بينر، رييس جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا هفته گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس نيوز تاييد کرد که دعوت او از نتانياهو برای سخنرانی در کنگره بدون همآهنگی با کاخ سفيد صورت گرفته بود.

بينر اين را نيز گفت که زمانی که دعوتنامه را به ران درمر سفير اسرائيل در واشينگتن داد، از او خواست، تا جايی که می تواند خبر اين دعوت را محرمانه نگاهدارد و آن را سريعا به کاخ سفيد اطلاع ندهد.

بينر به فاکس نيوز گفت «امر روشنی است که کاخ سفيد با نتانياهو سر خصومت دارد».

اين در حالی است که در روزهای گذشته شمار بيشتری از نمايندگان دموکرات در مجلسين آمريکا خواهان تعويق سخنرانی نتانياهو شده اند.

سفير اسرائيل در آمريکا گفته است، سخنرانی نتانياهو در کنگره، بدليل نزديک بودن زمان دستيابی ايران و قدرت ها به رئوس يک تفاهم هسته ای، از چنان اهميتی برخوردار هست که مناسبات اسرائيل و آمريکا برای مدتی متشنج شود.

در اين ميان، يووال اشتاينيتز، وزير اطلاعات و امور راهبردی اسرائيل، در مصاحبه با واشينگتن پست گفت، آمريکا اميدوار است که ايران در يک دوره ۱۰-۱۵ ساله ديگر يک تهديد برای آمريکا و اسرائيل نباشد اما چه کسی می تواند چنين تضمينی بدهد؟

اشتاينيتز در اين مصاحبه که ۳۰ بهمن در واشينگتن پست منتشر شد، گفت می تواند منطق آمريکا را که اميدوار است، فضای حاکم بر ايران تغيير کند، درک کند اما شخصا با آن مخالف است زيرا نمی توان تنها بر اساس حدس و گمانه زنی عمل کرد.

به گفته اشتاينيتز، «ايران بخشی از راه حل خاورميانه نيست زيرا خودش قسمتی از صورت مسئله است».

ناخشنودی اسرائيل از موضع گيری های دولت باراک اوباما در حالی عميق تر شده است که در آستانه دور ديگری از گفت و گوهای هسته ای ميان ايران و قدرت ها، وزيران امور خارجه ايران و آمريکا نيز روزهای يکشنبه و دوشنبه آينده با يکديگر ديدار می کنند.

ديدار دوباره کری- ظريف در ژنو پس از مذاکرات روزهای جمعه و شنبه ميان معاونان آندو در سوييس انجام می شود.

وزارت امور خارجه ايران اين هفته گفت، طرف ها می خواهند تا آخر مارس (ده روز اول فروردين) به رئوس يک تفاهم سياسی برسند.

XS
SM
MD
LG