لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

انتقاد نمایندگان کنگره از تاخیر در اعمال تحریم های تازه علیه ایران


کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

به دنبال انتشار گزارش هایی در خصوص تاخیر در اعمال تحریم‌های جدیدی آمریکا علیه «توسعه برنامه موشکی» ایران، تعدادی از نمایندگان کنگره از اقدام کاخ سفید در خصوص تعویق این تحریم ها انتقاد کرده اند.

به گزارش «وال استریت جورنال»، روز جمعه اول ژانویه تعدادی از نمایندگان کنگره از جمله یک سناتور طرفدار توافق هسته با ایران گفته اند، پاسخ ندادن به دو آزمایش اخیر موشکی تهران، توان کشورهای غربی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف خواهد کرد.

کریس کوونز، سناتور دموکرات از حامیان توافق هسته ای با ایران، در این زمینه گفته است: من معتقد به اجرای جدی توافق هستم که باعث شود ایران نتواند رفتارهای بد از خود نشان دهد. اگر ما این کار را نکنیم، ما خود راه تقلب را برای ایران باز می گذاریم.

سناتور کوونز تاکید کرده است که به شرطی از توافق هسته ای با ایران حمایت خواهد کرد که دولت باراک اوباما به طور جدی این توافق را اجرا کرده و گام های جدی برای مهار ایران در منطقه خاورمیانه بردارد.

سناتور باب کراکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز گفته که با مقام های دولت آمریکا تماس گرفته و «نگرانی عمیق» خود ازتاخیر در تحریم ها را به آنها اعلام کرده است.

گزارش ها حاکی است به دنبال آزمایش‌های اخیر موشکی در ایران، دولت آمریکا روز چهارشنبه به نمایندگان کنگره اعلام کرده بود که تحریم‌های تازه‌ای را علیه افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه موشکی ایران اعمال خواهد کرد.

انتشار گزارش ها در خصوص تحریم های تازه علیه ایران، واکنش مقام های این کشور را درپی داشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در نامه‌ای به وزیر دفاع این کشور، خواستار توسعه برنامه «تولید انواع موشک‌های» مورد نیاز با «سرعت و جدیت بیشتر» شد.

اما گزارش های بعدی حاکی ازان بود که مقام های بلندپایه دولت بارک اوباما به نمایندگان کنگره گفته اند، به دلیل مذاکراتی که هم اکنون در خصوص توافق هسته ای در جریان است این تحریم ها به تعویق افتاده اند.

به گزارش «وال استریت جورنال»، سناتور باب کراکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفته است: احتمالا فشارها از جانب برخی کشورها (شرکاء) یا تهدید های ایران برای ترک توافق هسته ای باعث شده است که دولت آمریکا مساله اعمال تحریم تازه را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

مایک پامو، نماینده مجلس نمایندگان از ایالت کانزاس، نیز روز جمعه از تاخیر در تحریم ها علیه ایران انتقاد کرده است.

در همین حال، یک مقام بلندپایه دولت آمریکا روز جمعه به «وال استریت جورنال» گفته است، کاخ سفید در حال ازریابی مناسب ترین پاسخ به اقدامات تحریک آمیز ایران از جمله آزمایش موشکی تازه این کشور است و در این خصوص به رایزنی با نمایندگان کنگره ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG