لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

وزیر دفاع آمریکا خواستار افزایش سهم بودجه دفاعی اعضای ناتو شد


ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا
ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه ۲۷ بهمن به اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هشدار داد که اگر آنها سهم خود از بودجه و هزینه‌های نظامی این سازمان را افزایش ندهند، دولت دونالد ترامپ «تعهدات» خود در قبال ناتو را تعدیل می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اظهارات ژنرال متیس در جمع وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل به نوعی تکرار خواست دونالد ترامپ از اعضای این سازمان برای افزایش بودجه دفاعی هر یک از کشورهای عضو بود. آقای ترامپ پیشتر خواستار اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشور‌ها به بودجه دفاعی شده بود.

وزیر دفاع آمریکا گفته است، با توجه به واقعیت‌های سیاسی در واشینگتن این «درخواستی عادلانه» است.

ژنرال متیس تصریح کرده است، مالیات دهندگان آمریکایی دیگر قادر نیستند سهم نامتناسب برای دفاع از ارزش‌های غربی را بپردازند.

وی اضافه کرده است، آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند بیشتر از خود شما از آینده امنیت فرزندان‌تان مراقبت کنند.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود از ناتو انتقاد کرده بود. وی در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز، چاپ لندن، «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» را در کوتاهی از اقدامات بیشتر در نبرد با تروریسم، سازمانی «از کار افتاده» توصیف کرده بود.

پیمان آتلانتیک شمالی در آوریل سال ۱۹۴۹ در واشینگتن امضا شد. این پیمان در حال حاضر ۲۸ عضو دارد که بیشتر اعضای آن را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند.

ترکیه از دیگر اعضای این پیمان است. شماری از کشورهای جهان نیز با ناتو همکاری می‌کنند.

جیمز متیس، وزیر دفاع دولت ترامپ، زمانی فرماندهی تحول نظامی ناتو را بر عهده داشت.

XS
SM
MD
LG